Bakarste Skagsnebb (05.02.2021)  6

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Bakarste Skagsnebb (2,093m) 05.02.2021

EKSTREMTUR:
Det var meget kaldt denne februardagen. Graderstokken krøyp helt ned til -30 grader, se bildedokumentasjon under. Det var derimot vindstille og sol. Selv om det er begrenset hvor mye solen varmer i starten av februar var jeg som vanlig optimistisk. Det er noe eget med turer i høgfjellet i mørketiden med korte dager, lange innmarsjer, kalde temperaturer og lite folk. Selv på de korteste turene opplever man både soloppgang og solnedgang på samme tur. Leirdalen er vinterstengt så vi måtte starte anmarsjen fra Sognefjellsvegen. Innover Leirdalen knaker det i den kalde snøen. Feller var overflødig på grunn av kald og trå snø. Fremme på Geitsætre tittet solen frem. I solhelningen satt det ca 200 fjellryper. Imponerende hvordan de klarer å overvintre her.

En liten matbit før vi startet oppstigningen til Hurrbrean. Pausene må begrenses til det absolutt minimum.

Oppe på ryggen mellom Hurrbreatind og bakerste skagnebb var det mest spente øyeblikket da hanskene måtte av og stegjern på. Kald metall i -30 grader, det er kaldt. Tror aldri vi har hatt på stegjern så fort før. Vi startet langs eggen hvor vi snudde en gang tidligere på grunn av tåke og null sikt. Den gangen traversete vi på sørøst siden av eggen før vi gikk opp en veldig bratt renne og snudde noen 100 meter før toppen. Denne gangen hadde jeg lest at det var bedre å gå på nordsiden av hammeren. Vi traversete forbi hammeren før vi gikk opp et bratt parti med svært dyp snø. Oppe på ryggen kunne vi nyte de siste 100 metrene til toppen. På dette tidspunktet var vi gode og varme og det måtte være mye mildere en -30 grader her. Kanskje til og med nærmere -20 grader.

Til ettertanke var det en ekspidisjon uten sidestykke. Litt galskap men men det gikk over all forventing. Turen ble toppen med fin nedkjøring nedover Hurrbrean.

Takk for en uforglemmelig tur.

Start date 05.02.2021 09:23
(UTC+01:00)
End date 05.02.2021 16:42
Kaldt i Bøverdalen
Brukte slalombriller både på tur opp og ned
Bratte kneika opp til toppen fra ryggen