Svarteberget med Nordvest-toppen (03.04.2021)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Svarteberget (359m) 03.04.2021
Svarteberget Nordvest (359m) 03.04.2021
Svarteberget Sørøst (355m) 03.04.2021

Siljanlista og Grenland komplett igjen

Etter at det ble gjort korrigering av toppunkt ved Svarteberget, ble det en tur i dag for å komplettere lista på ny. Gikk opp fra Oklungen. Noe snø igjen i skyggeområder og søkk, men den bar fint så ingen hindring. Har vært på Svarteberget flere ganger tidligere, men siste tur var tilbake i 2006, så egentlig hyggelig å få en tur hit opp igjen. Hele området rundt Svarteberget er veldig kupert. Over til den nordvestre toppen fra selve Svarteberget, gikk jeg litt unødvendig langt ned på nordsiden før jeg gikk opp mot punktet igjen, så litt vel kupert ut, men fant en raskere og bedre mellomgang på returen. På vei ned gikk jeg oppom det lille sørøst-punktet siden den var lagt inn her som peakbookelement. Litt kupert ut hit også, både med skrenter og betettet buskfuru-vegetasjon å forsere.

Både på turen opp og ned fra Svarteberget traff jeg en spillegal tiur. Den var ganske rolig når jeg så den første gangen, da var den litt unna, men når jeg kom tilbake igjen var den mer hissig. Den satt da oppe i et tre over stien, og fløy ned og flaksa etter meg.

Møtte denne både på vei opp og ned