Hugakollen fra Haugastølen (03.04.2021)

Written by Stigun GSM

Start point Haugastølen (910m)
Endpoint Haugastølen (910m)
Ascents Hesthovdane (1,020m) 03.04.2021 13:13
Hugakøllen (1,131m) 03.04.2021 15:24
Visits of other PBEs Hugakøllen varde (1,125m) 03.04.2021 15:23
Hugakollen utsiktspunkt (1,125m) 03.04.2021 15:25
Har lenge lurt på hvordan det er å gå fra Haugastølen til Hugakollen. Etter noen timers jobbing på hjemmekontor hadde jeg tenkt å undersøke saken i dag. Kuling fra nordvest og knallhardt føre, men sol og kun et par kuldegrader i starten. På fjellski med kortfeller og med ved vinden i ryggen først over Hesthovdane, deretter kronglete gjennom tett bjørkeskog ned til myrene vest for Langetjern, over dette og videre nord for Syndinstølane, og svingte deretter fra en østlig til mer nordøstlig/nordlig kurs, nå med kurs mot Hugakollen. Vind nå fra siden og delvis mot, fulgte scooterløype fra Vang(Espeli) mot Syndisstølane et kort stykke før jeg forlot denne . Skulle nå en god del høydemeter nedover til bandet mellom Hugakollen og høydene sørvest for denne.
Ikke så nærme som det ser ut

Kronglete nedover her, og flere småbratte åsrygger med tett bjørkeskog måtte passeres. Heldigvis fast hard snø i de nordøstvendte hellingene hvor solen ikke hadde tatt noe særlig, og følgelig ingen gjennomtråkk. Bratte skogkledde flanker oppover i retning Hugakollen rett i mot, tok derfor over et par mindre tjern og myrområder i en mer østlig retning til jeg kom inn på merket sti fra Hugastølen. Råtten snø i tett bjørkeskog i starten i sørhellingene opp her; lenger oppe kunne jeg holde kurs i mindre solpåvirkete flanker med greie snøforhold. Beholdt skiene på til det ganske brått ble temmelig bratt. Så gamle spor, trolig fra dagen før, i bratt snøflanke i retning toppen. Heldigvis var ikke snøen hardere enn at jeg kunne sparke trinn oppover, lenger oppe over på snøbare partier, og et lite klyvepunkt rett før trevarden sørvest for toppen. Oppe på toppområdet blåste det helt avsindig, og med lavt tyngdepunkt beveget jeg meg til høyeste punkt ved masten. Måtte putte skistavene godt inn i respektive varder for å unngå at vinden; av storms styrke, skulle slenge dem av gårde idet jeg knipset et par bilder.
Mot Ranastønge, Rankonøse og Grindafjell
Fra toppen mot øst. Valdresdalføret, og helt bak Rundemellen og Skarvemellen
Mot(i dag..) "troubled water"; Vangsmjøse

Greit ned igjen bortsett fra "bjørkejungelen" med fortsatt råtten snø ned mot laveste punkt. Overraskende grei retur videre, klarte å holde dalsøkk i terrenget delvis i le for motvinden, og også et gunstigere mer direkte veivalg nordvest for Syndinstølane. Omgikk Hesthovdane ved å gå gjennom Gaukeliskardet før jeg var tilbake ved Haugastølen.
Greit med litt variasjon fra ensformig langrenn i preparerte løyper; og under de rådende snøforhold en helt greit tur som alt i alt var ganske så trivelig, den sterke vinden til tross. Denne ruten er nok noe mer besværlig i tung løs snø, med tett bjørkeskog og en del opp og ned på deler av ruten.