Knutsholstindtraversen (20.07.2020)

Vesle Knutsholstinden (2,205m) 20.07.2020
Vestre Leirungstinden (2,250m) 20.07.2020

Knutsholstindtraversen, 20 juli 2020

Vi gikk fra Gjendebu og inn i Svartdalen på ettermiddagen dagen før for å korte ned turen noe. Vi hadde ikke gått turen før, og ønsket derfor å ha god tid. Det var veldig fuktig og derfor vanskelig å finne et egnet sted til teltet, men vi fikk til slutt satt opp camp ved 1490-vannet.

Grei gåing og klyving opp på Vestre Leirungstinden. Kom opp noe syd for toppen og fulgte ryggen til topps. Etter Søre Knutsholstind klatret vi direkte opp på Vesle Knutsholstind fra syd (istedenfor å forsere i vest og gå opp fra nord).

Deretter fulgte vi ryggen mot Store Knutsholstinden, først bratt nedover. Selve klyvingen opp til Store Knutsholstind gikk fint. Vi brukte tau og sikringer på utsatte steder.

På Midtre Knutsholstinden gikk vi først feil, da vi ikke forstod at man kan følge ryggen direkte til topps. Etter litt rot fant vi veien. Vi brukte tau og sikringer det siste stykket mot toppen.

Da vi kom frem til Søre Nål, som vi hadde planlagt å klatre, hadde det blitt ganske sent og vi var begge slitne. Vi besluttet derfor å spare denne til neste gang.

Vi gikk over breen på vei ned i Svartdalen - veldig deilig å kunne skli på snøen et godt stykke.

På vei ned breen

De siste 20 minuttene fikk vi følge av en flokk reinsdyr som løp frem og tilbake nede i Svartdalen. Veldig fin avslutning på en flott og lang dag. Totalt brukte vi cirka 15 timer.