Skagastølsryggen (15.08.2020)

Visits of other PBEs Skagastølsbu (1,758m) 15.08.2020
Skagadalshytta (1,345m) 15.08.2020

Skagastølsryggen, 15 August 2020

Værmeldingen så bra ut, så vi valgte å kaste oss i bilen etter jobb på fredag med plan om å gå Skagastølsryggen for første gang. Kom frem til parkeringen på Turtagrø klokken to natt til lørdag og satt kurs mot Tindeklubbhytta. Planen var å gå det første stykket frem til Tindeklubbhytta og sette opp telt og få noen timer på øyet før start tidlig på lørdag.

Vi startet oppstigningen mot Nørdre Skagastølstind rundt klokka 8. Været var vekslende, med tidvis en del tåke.

Da vi kom frem til V-skaret var det to andre taulag foran oss, så vi benyttet anledningen til å spise en god frokost mens vi ventet. I løpet av denne tiden lettet tåken, og herfra og ut hadde vi skyfri himmel. Opp V-skaret var fin klatring og enkelt å finne ruta.

Taulaget før oss på vei opp fra V-skaret

Fra toppen av V-skaret og bortover ryggen hadde vi sola i ansiktet og utsikten var fantastisk. Siden det var så deilig vær tok vi oss god tid til å nyte gjennom hele dagen.

Videre gikk turen over Patchells sva, Midtre Skagastølstind og Vetle Skagastølstind. Vi har sett på filmer at det har vært en slynge på Patchells sva man kan holde seg i når man skal ta det store steget ut på svaet, men det var der ikke. Det gikk fint likevel.

Fra Vetle Skagastølstind tok vi rapellen ned til Mohns skar, og fulgte deretter ryggen opp på Store Skagastølstind. Vi var på toppen rundt klokka fem.

Turen ned til hytta på bandet gikk fint, og det var flere taulag som skulle ned samtidig som oss som hadde vært på Storen. På rapellen ned fra Storen forstod vi at det var et nytt rapellanker halvveis, som gjør at man kan klare seg med ett 60m-tau.Solnedgangen som møtte oss ved hytta på bandet var vakker.

Siste stykket fra hytta på bandet og ned til teltet var lenger enn vi husket.

Alt i alt en fantastisk tur som garantert vil bli gjentatt neste sommer!