Isfjordstraversen - Loftskardtinden til Galtåtind (31.03.2021)

Written by dagste (Dag) GSM

Ascents Galtåtind (1,124m) 31.03.2021
Loftskartinden (1,190m) 31.03.2021
Visits of other PBEs Loftskarsætra (465m) 31.03.2021

Isfjordstraversen, 31 mars 2021

Vi parkerte på Øvre Kavli ca. klokken 9. Det var tåkete og duskregn, men værmeldingen hadde lovet sol så vi var optimistiske.

Etter 200 meter innså vi at skiene måtte på sekken, og vi tok de ikke på igjen før noen minutter før Loftskardsætra.

Videre gikk turen greit opp til Loftskardstinden. Det var ikke noen spor i skåla oppover mot Loftskardstinden, og det var litt vanskelig å vurdere brattheten, så vi valgte å følge ryggen opp til toppen (dårllig valg i retrospekt), med skiene på ryggen store deler av veien.

Fra steinhytta Vår fulgte vi ryggen bort til eggen mellom Loftskardstind og Galtåtind. Her var det ingen spor og deilig nysnø. Sola begynte også å titte frem, så vi bestemte oss for å grille pølser på primusen før vi gikk videre.

Steinhytta Vår

Etter matpausen tok vi fatt på eggen mellom Loftskardstind og Galtåtind. Siden vi ikke hadde gått her før og det ikke var noen spor, valgte vi å gjøre turen litt ekstra trygg med stegjern og tau. Turen over ryggen ble helt nydelig!

Hele ryggen sett fra Lofskardstind
Siste del av ryggen opp mot Galtåtind

Ned fra Galtåtind kjørte vi retning Øvre Kavli litt lenger enn vanlig, og skrånet gjennom skogen ned til Loftskardsætra. Det var ikke noe problem å krysse elva på vanlig sted.

En fin tur på omtrent 6 timer ble avsluttet med Solo og kvikklunsj på vei ned.