Leinenøse på randoneeski og et avbrutt forsøk på Kvitingane (02.04.2021)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Leinenøse (1,675m) 02.04.2021 14:36
Visits of other PBEs Hølsteinåne bro (1,046m) 02.04.2021 15:30

Planen i dag var en kort randoneetur opp til Kvitingane som ikke er så høy siden det var meldt en del vind. Så veldig kort hadde den ikke blitt for veien var ikke brøytet så langt som jeg hadde håpet, så da ble det å gå opp en god del av Solheisen skisenter. Deretter bar det gjennom bjørkeskogen på hardt og greit føre oppover. Problemet mitt meldte seg på oversiden av bjørkebeltet med dårlig feste i mangel av skarejern. Stedvis var det ikke bare skare, men is. Jeg syntes heller ikke fjellet var særlig tiltalende med alle de bare knausene oppover. Når utsikten østover var en jevn og ikke altfor bratt fjellside fant jeg ut at jeg like godt kunne avslutte Kvitingane lenge før toppen og heller finne et nytt turmål opp nevnte fjellside. Det var plundrete nok å komme seg ned fra der jeg var med en del skrenter, men jeg klarte det til slutt.
Nede i dalen igjen gikk det ganske radig til meg å være oppover til Leinenøse som så ut til å være det enkleste turmålet. Jeg hadde vinden i ryggen oppover, så etter å ha snudd tilbake fra Leinenøse fikk jeg vinden midt i fleisen, men lenger nede løyet det litt. Ikke noe fantastiske forhold å kjøre på med hard skare, men gøy likevel.

Utsikt mot Harahorn.
Hard skare og skrågåing oppover mot Kvitingane. Ikke gøy:-(
Knauser, bare rabber, skare og is. Kvitingane var ikke særlig kvit i dag.
Her var en fin dal å gå oppover.
Utsikt til toppvarden på Leinenøse fra topplatået.
Disse fjellene ser fine utfor randoneeturer.