Brossviksåta på sykkel (05.08.2012)

Written by Mayhassen (Øyvind Mathiassen) GSM

Ascents Brossviksåta (723m) 05.08.2012

Hadde fast bestemt meg på hviledag idag, men hva kan man gjøre når sola skinner i vest?
Etter frokost prøvde jeg å finne nummer til hjelpetelefon for toppsamlere som er avhengige av lister og røde tegnestifter, men til ingen nytte. Noen minutter etterpå røyk jeg på nok en smell og var på vei nordover.

Jeg hadde i det minste vett til å finne et turmål som ikke innebar gåing, men kun sykling til topps. Jeg så kjapt på kartet og tenkte det kunne bli en fin rolig sykkeltur.

Vi hopper frem et par timer og jeg er 3-400m oppi bakken, allerede ganske svett og sliten. Møter et par som er på vei ned, jeg slenger ut et spørsmål om det er langt igjen til topps. De bryter ut med et latterfullt, men bestemt JA! Jeg smiler og tråkker videre, bratte kneiker i starten.

De bratte kneikene tar nesten ikke slutt og det fortsetter jevnt oppover, kun med noen få unntak hvor det er flatt, tror faktisk det går ned ett sted også. Bøttesliten på toppen etter 48min - i morgen må det bli hviledag!

Nå i ettertid ser jeg at bakken gir ca 12 % helning i snitt oppover på ganske grei grusvei. Veldig moro å kjøre ned igjen, spesielt siste parti. Nedfarten tok under 10min og snittfarten var ca 35km/t, tror jeg kanskje blunka med det venstre øye en halv gang ila. turen ned.

Hadde forresten storslått utsikt over til kommunetoppene på nordsia av fjorden, det var fristende å ta båten over gitt, men det får bli til en annen gang.
I dag skal jeg ikke ta et skritt til, nå har jeg bunkret opp med mat og drikke ved sengen og her akter jeg å bli liggende! Ser det har blitt over 8000hm denne uka, man kan bli i god form på denna sia av landet skjønner jeg. God natt!