Rundtur på Golsfjellet (01.04.2021)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Vidhovd (1,060m) 01.04.2021 15:55
Veslefjell (1,126m) 01.04.2021 18:09
Storefjell (1,149m) 01.04.2021 18:23
Visits of other PBEs Kamben varmestue (1,127m) 01.04.2021 18:11

Påsken i år tilbringes på ei hytte vi har lånt på Lykkja like ved Hemsedal.
For å få med Susanne og Vegard på langrennstur er det lurt å starte høyt samt og ikke starte ved hytta; da er det litt for lett å snu. Vi kjørte derfor fra hytta og startet ved Storefjell hotell. Ganske bra klisterføre i dag og kilometrene gikk fort unna.

Litt etter Golsfjell fjellstue fant vi en gapahuk på østsiden av Blekketjerne hvor niste og drikke ble inntatt. 2-300 meter senere gikk barna alene nedover mot hytta på Lykkja mens jeg skulle tilbake til bilen, men ikke uten å stikke oppom noen knauser på vei tilbake. Den første toppen Vidhøvda gikk ganske greit oppover på nordsiden av toppen på stort sett hard skare, med unntak av et par ganger jeg sank nedi snøen der sola hadde tatt tak.
Returen skulle jeg ha lagt tilbake samme vei, men jeg valgte heller en «snarvei» ned fra toppen i bjørkeskogen i et område som var mye mer solutsatt. Det ble 3-4 fall fordi jeg plutselig sank nedi snøen til knærne. Ytterligere 10-15 ganger sank jeg plutselig nedi snøen. Flere ganger var det vanskelig å få løs skiene igjen, og jeg var av og til redd for at tuppen skulle knekke eller at jeg skulle dra bindingen løs fra skiene. Jeg har nok aldri strevd så mye med fremdriften på ski.
Ut av bjørkeskogen og ned på myrene var heldigvis snøen hardere og videre til de oppkjørte langrennsløypene gikk det lett.
Turen videre gikk i langrennsløyper oppom både Veslefjell og Storefjell; det var veldig enkle toppbestigninger.

Utsikt utover Blekketjerne. Gapahuken blir brukt ved fiske.
Utsikt fra Vidhøvda mot Skogshorn.
Utsikt fra Vidhøvda mot fjellene vest for Hemsedal.
Utsikt fra Vidhøvda. Har ikke funnet ut hvilket fjell dette er, men tror det er i Nore og Uvdal kommune.
Utsikt fra Vidhøvda.
Det verste skiterrenget jeg har opplevd, og snøen var enda verre.
Utsikt nordover fra Storefjell.