Himmeltindan (04.08.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Utakleiv (20m)
Ascents Himmeltindan (962m) 04.08.2012
Himmeltindan sør (928m) 04.08.2012

Kjørte til Utakleiv og parkerte på en parkeringsplass før en bom i bunnen av Durmålsdalen. Møtte kjentfolk som nettopp hadde vært på toppen, hundekjøreren Yngve Hoel og noen andre damer. Han hadde jeg ikke sett på en stund og han kjente meg såvidt igjen. De fortalte at andre hadde sagt at man ikke kunne gå opp på den høyeste toppen på Himmeltindan på grunn av at dette var militært område. Men jeg trosset advarslene og repliserte med at jeg skal opp uansett!

Himmeltindan sett fra hovedveien i sørøst.

Snørte på meg joggeskoene og la ivei oppover, tok en direktevariant opp dalen før jeg etterhvert kom innpå en meget god sti som førte opp til sørtoppen på Himmeltindan. Møtte mange som hadde vært på toppen, populært fjell dette tydeligvis. Brukte en drøy time til sørtoppen der jeg peilet meg bort mot nordtoppen som er høyeste fjell i Vestvågøy. Det står en radar og surrer her oppe og jeg var forberedt på å måtte klyve over et gjerde eller lignende. Men jeg registrerte ingen gjerder og ingen skilt der det stod "Adgang forbudt" osv. Så jeg fikk ikke dårlig samvittighet over å gå opp hit. For å unngå for mye stråling fra radaren stakk jeg tilbake til sørtoppen der jeg tok en lengre rast og slo av en prat med en engelskmann som også satt der. Fin utsikt ut mot havet og Lofotens lange tanngard av fjell!

Radaren på toppen.
Panorama fra toppen.
Vakkert på Utakleiv!

Turen ned igjen gikk kjapt unna og jeg nådde til og med igjen folk jeg hadde møtt på vei opp ved 700 moh. Koste meg med en stor pizza i Svolvær på kvelden, takk for turen!