Femundsmarka til lands og til vanns (30.07.2012)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Storviglen (1,561m) 30.07.2012
Visits of other PBEs Ljøsnåvollen seter (760m) 30.07.2012

Kom fra Elgspiggen og kjørte til Feragen og parkerte før bommen. Herfra var det en knapp time på sykkel inn til Ljøsnåvollen sæter for overnatting. Og hvilken sæter! Her var det meste originalvare og kortreist mat. Kom dessverre for sent til rømmegrøten, men fikk med meg en herlig frukost med melk direkte fra kua (bare litt kjølt i elva). Egenprodusert smør og ganske sikkert egenplukkede multer i multesyltetøyet. Tømmerhusene er lave og dørene så lave at man må bøye seg for å komme inn. En opplevelse, og det finnes ikke mange slike idyller i drift som yter slik service.

Etter frukost startet jeg mot Storviglen. Stien var merket Vauldalen fra hytta. Det var litt småyr i lufta, men ikke nok til at det var behov for regnklær. Tok av den godt merkede stien når jeg hadde Stogviglen omtrent rett i nord og gikk greit opp på toppen her, men det var glatt på steinene. Null utsikt østover mot søta bror, men kunne glimtvis se nedover mot Feragen vestover. Bedre sikt litt lavere i terrenget. Så en flokk reinsdyr men ingen moskus som tydeligvis var observert her dagen før. Gikk trått i dag drøye 4 t t/r Ljøsnåvollen.

Etter utsikten fristet en kajakktur i området. Syklet tilbake til bilen, kjørte til Synnervika i Femunden. Hadde en flott padletur gjennom tømmerrennene via Feragen og tilbake mot Røros hvor jeg hadde satt av sykkelen for retur til å hente bilen. Overnattet i ei tømmerkoie ved en av tømmerrennene. Fikk et tordenvær uten like et par timer før slutt og likte meg ikke i kajakken da. Det regnet ikke med måte men heldigvis er man ganske tørr i kajakk.