Nordlandsnupen (02.08.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Nordlandsnupen (450m) 02.08.2012

Etter en dag værfast i Reine tok jeg kveldsbåten over til Værøy. Satte igjen bilen i Moskenes siden jeg hadde hørt rykter om at man kunne risikere å ikke å stå i bilfergekø tilbake i hele tre dager! Kveldens mål var Nordlandsnupen, høyeste topp på Værøy. I grunn er det ikke så grusomt langt å traske fra fergekaia til toppen, men i og med at klokka nærmet seg natt ønsket jeg å komme til foten av fjellet raskest mulig. Noen jenter jeg møtte på kaia sa at det var sykkelutleie ved Coop i sentrum. Dermed marsjet jeg det lille stykket til Coop og fikk ringt utlåneren om jeg kunne låne sykkel i natt, grei som hun var ga hun meg koden selv om det var langt etter stengetid, la igjen en hundrelapp i postkassa.

Nordlandsnupen sett fra sør.

Syklet opp i skaret mot Skjersvika, på venstrehånd var det en stor parkeringsplass der jeg satte opp teltet og la igjen soveposen. Videre syklet jeg med lett sekk til Breivika der stien til toppen starter. La fra meg sykkelen og fulgte stien opp mot Kalvskaret. Temmelig fuktig gress, men Forsvarets M77-støvler er overraskende vannavvisende. Etter skaret gikk det brattere opp langs ryggen, så et lite hakk før man tar seg greit opp til toppen. Brukte 35 min opp. Dessverre var det tåke. Jeg anet noen små siktlommer av og til, men etter en stund ga jeg opp håpet, skrev meg inn i boka og ruslet ned igjen. Fikk fylt vann i en liten bekk før jeg kom ned til sykkelen og tok meg tilbake til teltet. Neste dag pakket jeg sakene, leverte tilbake sykkelen og tok morgenferga ut til Røst for ny kommunetoppekspedisjon.