Snøtinden (04.07.2010)

Ugelstadsetra p-plass (328m) 04.07.2010
Varden på Snøtinden
Toppen der fremme
Etter 2 fine turer her oppe på Nord-Vestlandet var det den 4 juli Snøtind sin tur. Denne toppen er jo høyest i hele 2 kommuner. Det var fint vær, men tåkedotter kom og gikk rundt toppen søndagen. Med Magnhildberget fredag og Inderbergsalen fra lørdag i beina var vi spente på om det holdt denne søndagsmorgenen. Det var lett å finne utgangspunktet for vi hadde Turboka til Olsen og Pedersen med oss og den beskriver turen flott. Det eneste som ikke stemte helt var avstandet til der vi skal ta opp bomveien. 2 km er litt for langt å kjøre, så vi kjørte litt forbi. Bomavgift 20 kr. Fin parkering helt i enden av bomveien ved Ugelstadsætra.
P-plassen ved Ugelstadsætra
Godt skiltet på stien
Her følger du Skilting Sæterfjellet/Skarven til du kommer til nytt skilt med Snøtind/Gongrøra. Stien oppover er godt merket med røde prikker på steiner. Det som er litt demotiverende er at når du kommer på Gongrøra, så skal du ned igjen i sadelpunktet og bratt opp igjen til Snøtind. Fantastisk utsikt over fjell, fjorder, vann og daler fra toppvarden. Ja du kan se helt til Eresfjord herfra. Lettgått topp og bare ca 1,5 time opp. Drikkevann rett under toppen gjorde godt. Denne toppen besøker vi gjerne igjen!