Valskarsnuten i Bjørgeliane (24.03.2021)

Written by siroho GSM

Visits of other PBEs Valskarsnuten (320m) 24.03.2021 13:26
Utsikt med sittegruppe, et flott utsiktspunkt

Valskarsnuten i Bjørgeliane

Dagens tur startet hjemmefra. Vi gikk ned Kjærlighetstien på glatta og bestemte oss for å ikke gå opp igjen her.

Så tuslet vi gjennom kirkegården og videre til innkjøringen til Seljord Camping, den østre. Der var det skiltet Turveg og merket oppover. Tipset om denne turen fikk jeg på Seljord Turlag sin side der Hans Inge Hagen hadde vært her og gitt en flott beskrivelse av turen som gav mersmak.

Det går oppover, og så går det inn i en fin furuskog, så oppover oppover og oppover, skrått opp lia. Så svinger det mot vest og det blir flatere og går litt ned igjen til utsiktspunktet. Litt dårligere sti et stykke i bratta, men helt overkommelig.

Blåveisene dukker opp ikke så lenge etter vi startet, vårens første skikkelig vårtegn. Mot toppen der det flater ut var det mengder med blader og en del blåveis, her vil det bli flott utover. Håper folk lar de stå, så de kan være til glede for mange.

Etter å ha passert ei grind, gått ned en våt sti, bekk, så gikk vi gjennom ei grind til og ut mot toppen og utsiktspunktet. Her var det sittebenk å sitte på, og flott utsikt over Seljordsvannet. Litt lengre ned var det fin utsikt over Hattefjell og sentrum.

Det ble en god pause med sjokolade, fortjener det etter alle bakkene. Fuglekongen sang og svartspetten trommet like i nærheten. DET ER VÅR.

Det ble samme veg hjem, men da opp Gamle Gullnesveg.
GPS-sporet tok en tur rundt omkring selv om jeg denne gangen husket på å slå av strømsparing på mobilen. Så merkelig.
Øyvind var med på turen som gikk i solskinn og det var skikkelig varmt opp i lia.

Stistart
Nydelig furuskogsbunn på gammel sti
Våren er her, blåveisen har kommet
Hasselen blomstrer
Skarlagen vårbeger
Utsikten kan en ikke klage på