Topper i Flå (21.03.2021)  4

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Damtjern (871m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Kraknatten (1,047m) 21.03.2021 11:01
Veslefjell (993m) 21.03.2021 12:00
Kristnatten (1,076m) 21.03.2021 16:19

Søndagstur til Damtjern nord for Gulsvik i Flå. Lettskyet vær, ca. 0 grader og nordvestlig bris.

I vestenden av Damtjern med utsikt mot Damtjernhallin og Sørbølfjellet.

Turen startet øst for Damtjern (848 m), krysset vannet og kom straks inn på en fersk preparert skiløype. Som følge av vinden var skisporene delvis fokket igjen. Gikk vestover til Veneli med en avstikker oppom Veslefjell (993 m). Det går en skiløype over toppen fra nord til syd, men høyeste punkt på Veslefjell ligger 200 meter utenfor løypen. Det blåste friskt på toppen, så oppholdet ble kort. Videre til Veneli (810 m) var det noen behagelige nedoverbakker, og det ble samtidig lunere.

Fra Veslefjell (993 m) mot Vassfaret og Manfjellet.
Fra Veslfjell (993 m) mot Sørbølfjellet og Kristnatten.

Jeg krysset en bilvei ved Veneli og kom til et løypekryss. Neste topp på planen var Kraknatten (1047 m). Skiløypen videre vestover var smalere enn den jeg hadde gått til nå, og denne løypen var ikke kjørt siden fredag. Dermed var det dårligere føre - hardt, stedvis bakglatt og en del rusk i løypen etter vinden. Ved Raudfjellvatnet (854 m) tok jeg av skiløypen og gikk ut i terrenget bratt opp til Kraknatten. Forholdsvis grei skog å ta seg gjennom, og oppover i høyden ble det stadig færre trær og mer åpent terreng før jeg kom over tregrensen. Fra skiløypen er det 800 meter i luftlinje og nesten 200 høydemeter til toppen.

Skispor vest for Kraknatten (1047 m).
Kraknatten (1047 m). Utsikt mot Vassfaret.
Fra Kraknatten (1047 m) mot Sørbølfjellet.

Fin utsikt på Kraknatten der man ser ned til Vassfaret. Det blåste friskt også på denne toppen, så jeg returnerte raskt samme vei ned igjen til skiløypen og videre tilbake til Veneli. Her bestemte jeg meg for å ta en annen skiløype (8 km) til Damtjern, for en variasjon. Det var en bred løype med fine nyoppkjørte skispor som ikke var fokket igjen av vinden. Solen varmet, og med mindre vind enn tidligere på dagen var det ganske behagelig å gå her.

Skiløype mellom Veneli og Damtjern. Sørbølfjellet i bakgrunnen.

Dagens første tur ble på totalt 4 timer. Tok en lunsjpause i østenden av Damtjern innen jeg pakket sammen langrennsskiene og tok frem fjellski. Nå var målet Kristnatten (1076 m) - ca. 2 km i luftlinje og 200 høydemeter opp fra Damtjern. Dagens andre tur tok litt over en time. Fulgte scooterspor det meste av tiden. På Kristnatten var det vindfullt, så oppholdet ble også kort på denne toppen. Nedkjøringen til Damtjern var flott - myk og fin snø de nederste 100 høydemeterne.

Fra sydvest for Damtjern på vei opp mot Kristnatten (1078 m).
Fra Kristnatten (1076 m) mot Norefjell.
Fra Kristnatten (1076 m) med utsikt mot dalen som fører ned til Gulsvik.