Tekslehogget (27.07.2012)

Written by swall (Sissel Waallann)

Ascents Tekslehogget (721m) 27.07.2012
Dette var en tur vi ble anbefalt av en lokalkjent i Buskerud. Vi ble fortalt at turen tok ca. 1 time opp. Samboeren min, Gunnar, og jeg bestemte oss for å finne denne lille toppen. På veien fra Blefjell over til Lyngdal stoppet vi på Landhandelen i Lyndal fordi vi ikke kunne finne Teklsehøgget på kartet. Men jo da, damen i butikken visste godt om Tekslehøgget og sa at det lå ca 6 km nordover. Vi kjørte videre og tok av ved et skilt der det sto Teksle. Etter ca 500 m på grusvei, tok vi til høyre og kjørte helt fram til der det var skiltet parkering for "Tekslehøgget".
Vi parkerte, det var ingen stor parkeringsplass, og gikk først langs en skogsbilvei. Deretter var veien tydelig skiltet og vi kom inn på en smal sti. Ingen problem med å finne fram. Vi brukte ca 30 min opp. Tekslehøgget ligger
Utsyn mot syd og Lyngdal.
Flott utsikt fra toppen. Vi kunne se fra Norefjell til Gaustablikk. Dette er tydelig et sted som ikke er besøkt av så mange. På veien ned møtte vi ei dame som hadde hatt hytte i nærheten i 40 år, og det var første gangen hun møtte folk her oppe fortalte hun. Oppe på toppen hadde vi møtt 10 andre personer. Det var også en postkasse på toppen hvor du kunne skrive deg inn. Fylket ønsker tydelig å få flere ut på tur :)