Lauvkollen (20.03.2021)  3

Written by Raindogs01 (Lasse Johnsen) GSM

Ascents Lauvkollen (704m) 20.03.2021 09:07
Visits of other PBEs Lauvkollen parkering (580m) 20.03.2021 08:02

Jeg hadde en god plan for dagen, to kommunetopper (Modum og Lier) og PF100 toppen Heståsfjellet.
Jeg kjørte opp til Lauvkollen parkering, og gikk ned til skiløypa som jeg fulgte i drøye fire kilometer før jeg tok av og gikk i nokså kurant terreng opp til Lauvkollen. Første topp ble nådd etter ca en time og alt så bra ut for en vellykket dag. Siden snøen bar godt, så gikk jeg videre i terrenget i retning Sørøst for Bjørnkollen. Nå begynte utfordringene. Det var nokså bratt ned mot Urdtjern på ski. Jeg kom meg ned men jeg vil vel ikke anbefale den traseen på ski. Når jeg kom ned, var det også blitt noen plussgrader, og skiene begynte å kladde voldsomt. Jeg hadde truger på sekken og byttet til disse. De var ikke helt tilpasset skiskoene, så de satt ikke som støpt. Skiene passet dårlig på sekken, særlig i partier med skog og trær, så de måtte bæres. Den største utfordringen var at all kartinfo forsvant på Peakbook appen. Det eneste appen viste var et par pbe'er, bla Bjønnestillinga, så jeg navigerte etter denne og håpet at kartinfoen skulle komme tilbake. Det gjorde den aldri. Appen viste mao ikke hvor jeg skulle. Jeg håpet i det lengste, men etter litt knoting nede i slukta nær målet, bestemte jeg meg for å returere til skisporet. Veldig bittert.
Etter drøye fire timer var jeg tilbake til bilen, og bare en topp rikere. Man blir veldig avhengig av at elektronikken fungerer, og de bildene jeg hadde som backup på trasevalg, var denne gang ikke gode nok. Det blir mao en ny tur på meg til nord i Finnemarka!