Kyrkja, Langvasshøe og Visbreatinder (30.07.2012)  5

Written by dskjauff (Daniel A. Skjauff)

Start point Leirvassbu (1,401m)
Endpoint Leirvassbu (1,401m)
Ascents Kyrkja (2,032m) 30.07.2012
Kyrkjeoksle (1,843m) 30.07.2012
Austre Kyrkjeoksle (1,929m) 30.07.2012
Langvasshøe (2,030m) 30.07.2012
Visbreatinden (2,234m) 30.07.2012
Visbreatinden N1 (2,039m) 30.07.2012
Visbreatinden N2 (2,020m) 30.07.2012
Startet fra Leirvassbu kl. 06:30 med Kyrkja som dagens mål. Travet i vei langs veien, og over på en tydelig sti på venstre side etter kort tid. Fulgte denne ganske greit hele veien opp til toppen av Kyrkja. Utsikten fra toppen var upåklagelig, og spesielt Visbreatinden og Hurrungane tok seg godt ut.

Siden jeg kun hadde brukt omtrent 1t 45min opp bestemte jeg meg for å fortsette videre over Langvasshøe og Visbreatindene. Det ble nesten amøbemarsj ned fra Kyrkja og over knattene bort til Langvasshøe, kun avbrutt av et kort klyvepunkt før oppstigningen til toppen. Herfra kunne jeg se stien opp til Visbreatinden. Gikk i greit tempo ned i skaret og opp fjellsiden. Stien var lett å følge, men beina var overraskende tunge litt oppe i bakken. På toppen tok jeg meg en god rast og fortærte litt matpakke. Prøvde å laste ned kartet over området på peakbook for å finne sekundærtoppene N1 og N2, men det ville ikke laste. Fikk kontakt med noen lite datakyndige besteforeldre som omsider fikk gitt meg noe å gå etter. Kløv meg raskt nedover vestflanken, og surfet litt på noen snøfonner - det gjorde godt for knærne! Spratt over steinhaugene N1 og N2 før jeg surfet videre ned til Kyrkjetjønne. Herfra ble det en amøbemarsj uten like frem til Leirvassbu. Omtrent midtveis møtte jeg noen glade belgiere på vei fra Spiterstulen, hvorav en gikk i sandaler! Det viste seg at sålen på den ene fjellstøvelen hans hadde løsnet, hehe. Jeg ønsket dem god tur videre før jeg gikk raskt den siste strekka langs Leirvatnet frem til bilen hvor pappa ventet.

Takker Jotunheimen for nok en flott fjelltur!