Buråsen - nest siste 100 m i Østfold (15.03.2021)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Buråsen (182m) 15.03.2021 14:56
Visits of other PBEs Buråsen p-lomme (60m) 15.03.2021 14:27

På vei hjem etter en helg på Hvaler, bestemte vi oss for å ta denne toppen. Kjørte opp til parkeringen og parkerte etter hverandre i den bratte traktorveien. Parkeringen er midt i en veldig utsatt sving og vi måtte ha vakt på veien da vi rygget ut igjen. Ganske mye trafikk på denne veien.

Fulgte den gamle traktorveien oppover et stykke før vi tok til venstre og villgikk til toppen. Fint terreng å gå i så det var ikke noe problem. På toppen gikk Kristen og Anne Marie et stykke oppover i tårnet, men det var ustabilt og de fikk ikke lov av Paul og meg til å gå på toppen.
Så noen fotspor til høyre (østover) for tårnet, så ut som noen hadde gått der, så vi tenkte at vi prøver oss på den stien. Gikk også en sti nordover med fotspor. Hvor den ender vet ikke jeg.
Men vi fulgte stien østover, en sti som er godt tråkket og som etter hvert ble blåmerket. Da vi kom opp på en høyde fikk vi en skikkelig fin utsikt østover. Her var det også en stor haug med stein, som jeg regner med var en gammel gravhaug. Tok så av blåstien og fulgte en sti sørover. Denne var etter hvert merket med hvite plastbånd her og der. Kom ned ved den store steinen en ser på bildet mitt. Det viste seg å være der vi tok av på vei opp. Ned igjen samme stien til bilen. Fin tur i fint terreng.

ved denne steinen går dem merka stien til høyre