Gråhøa (13.03.2021)

Digervardin (1,321m) 13.03.2021 13:01
Gravdalsfjellet (1,378m) 13.03.2021 13:27
Vetlgråhøa (1,382m) 13.03.2021 16:03

I dag ble det felles tur til Gråhøa. Ingen av de andre hadde vært der før, så jeg hadde tatt på meg å være guide. Det var grått vær med lavt skydekke på Lillehammer om morgenen, men værmeldingen lovet blå himmel og vindstille ved Gråhøa litt ut på formiddagen, så det lovet bra.
Vi satte av gårde i 2 biler og kom greit opp til turstart. Det ble en flott rundtur opp om 2 fjell, og vi kunne ake ned begge fjellsidene i perfekte snøforhold

Da ble det å sette på feller og mekke utstyr på parkeringsplassen før turstart
Ikke før hadde vi startet å gå, så kom sola frem, og jakkene måtte av
Det bratteste partiet på turen er fra seterløkkene og opp mot fjellet
Da var vi oppe på fjellet, og herfra er det mer moderat stigning. Med et lite lag av nysnø oppe på gammel fast snø, var det lett å gå
En fornøyd gjeng på turens første lille topp, Digervardin. GR, AS66, ID, BS og GW
Vi akte med fellene på, ned den lille bakken fra Digervardin
Da var vi på toppen av Gravdalsfjellet og fellene skulle av skiene. Det var litt spenning i luften med tanke på nedkjøringen, men det gikk veldig bra for alle
Tilbakeblikk opp mot Gravdalsfjellet. Kun første biten ned var litt krevende men deretter var akeforholdene helt perfekte med 10 cm løssnø
Da ble det en ny motbakke opp mot Gråhøa
Her er jeg på toppvarden på Gråhøa
Også fra Gråhøa og ned mot Vetlgråhøa akte vi med fellene på. Fra Vetlgråhøa og ned fikk vi en fantastisk aketur i perfekte forhold
Tilbakeblikk opp på Vetlgråhøa og fjellsiden vi akte ned. Imponerende var det at BS hang på hele aketuren med fjellski

En herlig gjeng å være på tur med dette :-)