Vardafjellet og Bjørnafjellet (29.07.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fyrjo (790m)
Endpoint Fyrjo (790m)
Ascents Vardafjellet (1,174m) 29.07.2012 16:35
Bjørnafjellet (1,210m) 29.07.2012 17:40
Visits of other PBEs Vardafjellet SV (1,100m) 29.07.2012 15:45

VARDAFJELLET OG BJØRNAFJELLET, VOSS

Med utgangspunkt hytten på Mjølfjell kjørte vi nedover Raundalen til Urdland der vi tok av mot høyre til Kvitno. Krysset elven og tok pånytt til høyre på bomveg (30 kr) mot Fyrjo. Ved neste veidele svingte vi til venstre og fulgte god grusveg til vi kom til Vossastølen Fyrjo der vi parkerte. En hyggelig bonde lovet å passe på bilen vår slik at den ikke skulle bli angrepet av kyr i området! Fyrjo er et praktfullt stølsområde som ligger ca. 800 moh. Samme bonde viste oss veien mot Vardafjellet. SV-enden av Vardafjellet er godt synlig fra stølen med mange småvarder i horisonten. Han rådet oss til å gå rett mot fjellet, og det gjorde vi. Først opp ca. 200 hm hvor de siste var relativt bratte til Fyrjaskaret vel 1000 moh. Derfra rundet vi over mot sørsiden av Vardafjellet opp til toppen lengst mot SV (Vardafjellet SV) med vardene vi hadde sett fra Fyrjo.

VARDAFJELLET SV
Her var det i alt syv større og mindre steinvarder og flott utsikt nedover mot Fyrjo. GPS 6736113 371731 ca. 1100 moh. Registrerte dette som et PB turmål. Herfra er det i underkant av 2 km til hovedtoppen. Vi gikk først opp til en liten høyde 1163 på kartet uten markering og så videre SØ-over mot toppen på Vardafjellet.

Astrid på vei opp en bratt skrent over Fyrjo
Astrid hadde draget på sauene i Fyrjaskaret...
Den størte av syv varder på SV-toppen av Vardafjellet. Utsikt mot Fyrjo

VARDAFJELLET 1174
Det høyeste punktet i området ligger på et flatt område med en relativt stor steinvarde. Vi regner med at dette må være det høyeste punktet, og det passer også terrengmessig. PB koordinaten var lagt inn ca. 50 m lenger vest, men det er et lavere punkt. Retter koordinatene til varde-punktet som ligger på GPS 6737170 373020. Kartet er litt forvirrende, for lenger mot øst er det markert et annet punkt med høyde 1176. Vi gikk bort der, fant en liten topp uten markering, men begge våre GPS-er viste at dette punktet ligger et par meter lavere en der varden står ca 350 m lenger sør. Fra 1176 toppen gikk vi vestover ned i Prinsabotnskaret på vel 1000 moh. Ned her kunne vi gå store deler av turen på en fast og fin snøflate. Fra skaret var det kort vei opp til neste turmål:

Varden på Vardafjellet 1174. Tatt mot ØSØ mot 1176 toppen på kartet
Utsikt fra Vardafjellet ØNØ mot Ljosno og Brandsetdalen. Stalheim i bakgrunnen.
Vardafjellet 1174. Utsikt mot SSV mot Sjuvardefjellet. Voss og Lønahorgi i bakgrunnen mot høyre.

BJØRNAFJELLET
Greie 200 hm opp hit i lettgått terrreng. Stor og flott varde litt ute på kanten ca. 5 m sør for en litt høyere knaus på GPS 6738074 371888. Praktfull utsikt ned mot Fyrjo fra varden. Grei tilbaketur - delvis på en annen lang snøflate - mot vannet på 1027 og Høglitjørni der vi fant sti tilbake til Fyrjo. Fin tur i nytt område. Bra vær, opplett, glimt av sol, litt sur vind på toppen. Vi er ikke blitt bortskjemte med godvær denne sommeren!