Gråtinden (09.03.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Ascents Gråtinden (871m) 09.03.2021

En uke med knallvær var meldt og det måtte utnyttes med litt avspasering. Heldigvis hadde Kine også friuke fra jobb så hun var ivrig for å gå på tur. Til slutt bestemte vi oss for en tur på Gråtinden, en topp jeg har ikke vært på med ski på flere år. Det ble en varm start med t-skjort vær i skogen, men pga at vinden hadde herjet litt i høyden ble det ganske rask overgang fra puddersnø i skogen til bare fokksnø over tregrensen og det ble på med jakke igjen. Resten av turen opp til fortoppen gikk i rolig tempo med mye prat som det pleier å skje med Kine :-) På fortoppen blåste det en sur nordavind og Kine var ikke helt motivert for å gå opp ryggen til hovedtoppen, så vi avtalte å treffes seinere, enten på fortoppen eller litt lenger ned i bakken hvis det ble for kaldt til å vente. Snøen langs eggen var ikke akkurat nydelig for å kjøre på ski, men det var ikke så aller verst heller, ihvertfall ikke rett før toppen. Måtte ta skarejern på skiene da snøen ble til is og det var ikke så trivelig å gå på. På toppen tok jeg kjapt noen bilder før jeg gjorde meg klar for årets første øvelse på skrensing ned på is.... Var litt flaut å kjøre ned ryggen som en skikkelig nybegynner og selvsagt da en gruppe på 4 skulle gå forbi på turen opp ;-) Konkluderte med at pudderplanker ikke var det beste verktøy på dagens skiføre, men kom meg tilbake til fortoppen uten problem. Kjørte ned på slalombakkeføre og fant Kine like ved tregrensen, og så kjørte vi ned skogen i lag. Var ganske digg med pudder, men det skal sies at det ikke var veldig mye snø her for årstiden og det var fortsatt fare for haiangrep til tross for den fine snøen. Uansett, det hadde vært en nydelig dag i godt selskap, så takk for turen Kine!