Opptur værmessig på Gasskatjåhkkå (30.07.2012)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Anleggsveien mot Reinoksvatnet (558m)
Ascents Gasskatjåhkkå (1,517m) 30.07.2012

Etter en natt med elendig søvn klarte jeg å dra meg opp og motivere meg for dagens hardkjør. Været var grått, men jeg håpet jo at det skulle lysne utover dagen. Kjørte anleggsveien mot Reinoksvatnet og parkerte like før bommen ved et skilt mot "Kulturminne". Jeg så blå himmel mellom de lave skyene, og håpet at jeg i det minste skulle få litt utsikt på denne turen.

Artig kulp, et naturlig badeland!

Fulgte sti forbi Jierddajavrre. På østsida av dette vannet var det en stilig kulp med et sva med rennende vann på oversiden. Om vannet hadde vært varmere kunne dette fristet til bading. :-) Forlot deretter stien og fulgte varding i retning Halljejavrre. Fine sva å gå på her så brukte ikke mye krefter på å vandre. Kom inn i tåka, men jeg syntes det så lyst ut over meg, kanskje jeg kom over skyene? Og ja, det var akkurat det jeg gjorde. Da jeg kom over kanten ved vannet Halljejavrre fikk jeg et storslagent syn mot Gasskatjåkkå, for en enestående tind! Den minnet mye om Falketind med dens spisse profil med et nærmest overhengende toppspir. Nå kom gleden tilbake med å gå på tur etter å ha nærmest regnet bort i hele sommer.

Majesteten sjøl viste seg fram ved Halljejavrre - Gasskatjåhkkå!

Gikk langsmed Halljejavrres østbredde. Siden det lå såpass mye snø her, gikk det grei å forsere svaene som stupte ut i vannet, senere på sesongen er det nok bedre å enten gå høyere oppe eller runde vannet på vestsida. Så begynte stigningen opp mot toppen. Fulgte fine sva oppover ryggen, litt klyving i starten som bare var morsom. Etter en stund trakk jeg ut på den relativt sprekkfrie breen og rundet ut til venstre for å komme innpå sørryggen til toppen. Med litt småklyving kom jeg meg greit opp til toppvarden og kunne skue fritt til alle kanter.

Gamle kjente kom til syne. Ahkkamassivet og Nijak ses tydelig.

Dette var et flott øyeblikk. I nord kneiset Tysfjord- og Narvikfjella med sine alpine profiler, i vest skuet jeg mot Lofotens lange tanngard, i sør lå et skyhav med enkelte topper som stakk opp rundt Sulisfjella og ikke minst i øst dro jeg kjensel på min nye flamme - Sarekfjella! Kjente godt igjen både Ahkkamassivet og Niják sitt loddrette stup, takk for sist!

Lite panorama fra toppen.

Før jeg returnerte tok jeg en titt på nordstupet. Et sted lå en stor flat blokk med overheng ut mot stupet, jeg tok ikke sjanset på å gå utpå der etter det som skjedde på Tjønnholstinden for tre år sida... Men stilig var det! Returen gikk raskt unna siden jeg kunne jogge ned en god del snøfonner.

Takk for en fin tur!

Start date 30.07.2012 09:56
End date 30.07.2012 13:35

Endelig en fin tur!

Written by Øyvindbr 01.08.2012 16:02

Gasskatjåkkå var flott ja, og det var på tide med bedre vær der oppe! :)

Ellers artig å se gamle kjenninger i Sverige, sånt er alltid rørende. I tillegg blir jeg nesten sliten av å se både Ahkka og Nijak, det minner meg om tung pust, blytunge bein og verkende skuldre over lang tid. :)

Missing title

Written by Mayhassen 01.08.2012 07:08

Bra du får litt bra vær du også. Til informasjon er jeg lettere solbrent etter tre dager med sol i vest