Meraftahaugen (Nest siste topp i Namsos Kommune) 178/179 (07.03.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kovadøra ved Straumen (16m)
Ascents Jettenlifjellet (335m) 07.03.2021
Meraftahaugen (202m) 07.03.2021

Kjørte fra Høylandet etter Fv 776 til Kovadøra på østsiden av Salvatnet. Gammelsnøen var sammentrykt etter mildværet i det siste. Men et meget kraftig polart lavtrykk som feiet over Trøndelag på Lørdag hadde lagt ned 10 cm. med nysnø, så det var optimale forhold. Dette var mitt andre forsøk på å bestige denne toppen. Da måtte jeg avbryte turen ved Jettenlifjellet pga. alt for mye laus snø. Jeg fulgte traktorveien opp Kovadørlia og gikk opp til Jettenlifjellet først. Jeg fortsatte ned i Bolvikdalen og her var det meget gode forhold for skigåing. Jeg gikk på venstre side av Bolvikbekken og jeg krysset denne bekken før jeg kom til ei høyspentlinje som går langs Salvatnet. Det var et lite parti med vindfall før jeg kom ned til Salvatnet, men videre langs Salvatnet var det flott terreng innover mot de veiløse gårdene Leisåk som var første delmål. Det var mulig å gå helt ned til vannkanten et langt stykke før jeg steg litt opp til noen myrer og litt skog over Brenna mot Leisåk. To store våningshus på gården og et fjøs og noen mindre bygninger. Det er innlagt strøm på denne veiløse gården. Meraftahaugen ligger vest for gården. Neste utfordring var å komme seg over den vannrike Leisåkelva. Jeg brukte skiene som fotforlenger og kom meg over på noen steiner. Det kom litt vann i den ene skiskoen. Jeg fulgte ryggen opp til Meraftahaugen, og selv om dette er en lav topp er det flott skiterreng opp mot snaufjellet på toppen. På returen tok jeg en matpause ved Leisåkgården. Nå mangler jeg kun en ferskvannsøytopp i Namsos Kommune. Denne ligger på Storøya på Salvatnet. Salvatnet er nesten isfritt over alt nå så eneste mulighet på denne siste toppen er med båt. Nå har jeg tatt alle toppene rundt Salvatnet og det er et spennende og delvis krevende terreng rundt dette 22 km lange vannet. Det er mulig å leie flere hus rundt vannet av https://utmarkscompagniet.no/
Botnan Historielag har skrevet følgende om Leisåkgårdene:
Statistikk Namsos 178/179
Trøndelag 722/1560

Litt vestlandsfølelse på Fv 776
Det eksotiske utløpet av en navnløs bekk i Salvatnet
Fjøset på fremmergården på Leisåk
Fremmergården på Leisåk med Låvfjellet bak
Innergården på Leisåk
Meraftahaugen sett fra Leisåk
Leisåkelva måtte krysses
Flott skiterreng på ryggen mot Meraftahaugen
Leisåkgårdene sett fra Meraftahaugen
Leisåkmyrene
Trigpunktet på Meraftahaugen
Den lille varden på Meraftahaugen med skistavene jeg brukte på denne turen
Tilbakeblikk mot Salvatnet
Passerte den flombelyste Høylandet Kirke på heimturen

Snart finale

Written by otto 20.03.2021 15:12

Meraftahaugen og Storøya hadde vært en fin kombinasjon med båt. Uansett blir det finale på Storøya snart ? Namsos drukner i topper (179), et solid prosjekt men småtteri sammenlignet med Trøndelag (1560)..

Sv: Snart finale

Written by TERJES 22.03.2021 01:44

Det enkleste vil være å leie en båt som ligger der, men jeg vet ikke når. Lista over Trøndelag er litt for stor. Det blir mye plukking av topper overalt. Det kan jo være en ide` å gjøre ferdig kommune for kommune. Jeg ser at du mangler en topp i dette området på listen over Trig-punkter av 1. orden, Sør-Norge. (Kjølstadfjellet Høylandet)

Bare en båttur igjen nå !

Written by Snilen 10.03.2021 19:25

Gratulerer med nesten i mål i nye Namsos

Sv: Bare en båttur igjen nå

Written by TERJES 10.03.2021 23:33

Det er sikkert mulig å leie båt på Salvatnet. Jeg må vel også

medbringe en kransekake på denne siste toppen. Men jeg mangler jo også tre punkter med båt på den eksklusive listen "Fire kommuner i et punkt" Disse ligger i Storfjorden, Rovdefjorden og i Sognefjorden. Men det er ikke lett å finne en båt til leie på Vestlandet.