Gaupåsen fra Helgaland (08.03.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Gaupåsen (531m) 08.03.2021

Flott godværs kveldstur til denne kanon utsiktstoppen nord i Nedstrandsfjella. Med over 5 km hver veg på skogsveg, er sykkel i praksis obligatorisk, og slik selvsagt også for oss. Vi fikk en effektiv tur, og var på toppen bare 1 time etter start fra Helgaland. Vi fant stien som beskrevet her på PB av pmonstad og fulgte den greit til topps.

Etter en brødskive og beundring av utsikt og solnedgang, samt en interessant rundtur til stupkanten i vest, gikk returen samme veg. Tilbake ved bilen etter temmelig nøyaktig 2 timer på tur, og da fikk i alle fall mine spinkle dekk grundig juling nedover skogsvegen. Jeg har mange ganger kjørt langs Vindafjorden, sett over til prominente Gaupåsen og gledet meg til å stå på toppen. Herved anbefalt en finværsdag, slik vi fikk oppleve!

Vi har tatt av fra skogsvegen med kurs for Gaupåsen
Fra oppunder toppen med utsikt sørover mot Kråkevatnet og bl.a. Skrubburd- og Stølanuten
Fra omtrent samme sted mot Grytenuten
På Gaupåsen med utsikt mot Vindafjorden med Vikedal og Sandeid. Lysenuten dominerer, og Ulvanosa er gjenkjennelig bakerst i midten
Omtrent samme utsnitt sett fra litt lenger nord, og vi ser akkurat ned mot kaien ved Hapnes
Fra samme sted ser vi over Yrkjefjorden mot vegløse Nising og Vatsfjorden med Raudnes