Bjørnåsen (08.03.2021)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Osheim (462m)
Endpoint Osheim (462m)
Characteristic Ski trip
Ascents Nordvest for Blikuenget (480m) 08.03.2021 10:36
Bjørnåsen Sør (684m) 08.03.2021 12:07
Bjørnåsen (764m) 08.03.2021 13:13

Parkerte like sør for Osheim, der hvor skogsbilveien til Bjønnåsen tar av. Jeg manglet en morenehaug på østsida av Osa, så hvis det var is på elva ville jeg ta med meg denne "toppen" herfra. Isen holdt, og etter en halvtime var jeg ved bilen igjen og kunne fortsette mot Bjørnåsen.

Det var nydelig skiføre og bra vær i dag, så det ble rast med bål og utsikt nesten på toppen av Bjørnåsen. På vei ned igjen møtte jeg en skuter. Det var skogeieren, som var rask til å fortelle at han så etter toppbrekk i skogen sin, med kjerringa bakpå.

Så ei rype og mye spor etter storfugl og orrfugl. Elllers stille og rolig, men moro med de ferske jervesporene nede i dalen!

Det første jeg traff på var helt ferske jervespor. Moro!
Jeg fulgte Bjønnåsveien et lite stykke til å begynne med.
Mot Tørregga og Bruråsen på østsida av Osdalen.
Bjørnåsen Sør i sikte.
Lun kvilplass oppi sørsida på Bjørnåsen.
Fra Bjørnåsen med utsikt nordover Stormyra og mot Byringen.