Tråvassåsen- Bamble ferdig (07.03.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Tråvassåsen (240m) 07.03.2021 14:35
Visits of other PBEs Gonge parkering (75m) 07.03.2021 12:51

Tråvassåsen

Tråvassåsen- Bamble ferdig, Grenland ferdig trodde jeg, men ser at Siljan har fått en ny topp ved Svarteberget, ja ja. Dette tar jo aldri slutt.

Turen startet fra parkeringen nede ved E18. Så ut som en ny parkering og den var merket P. Torstein, Linda og Chicco ble med oss på tur i dag for å feire siste topp for meg i Grenland. Vi passerte bommen og fulgte vegen innover mot Gonge. Ved merket sti til Gongeleiren fuglte vi den til vegen igjen. Heldigvis hadde noen gått på truger så hardt og fint å gå på skaren. I bekkedalen var det litt isete, men med brodder gikk det helt fint.

Vi fulgte deretter vegen innover, passerte første stikryss til Gongeleiren, der vi skulle komme ned, og fortsatte til neste kryss til Gongeleiren. Her valgte Torstein og Linda å gå opp til Gongeleiren, mens Øyvind og jeg gikk mot toppen.

Først tok vi av skogsbilvegen og inn på en gammel traktorveg for så å fortsette opp bekkedalen. Fortsatt en del snø, litt is og et par steder med tre som har falt over dalen, slik at vi måtte klatre rundt. Ellers var det stort sett greit å gå. Gikk igjennom noen steder men stort sett så bar skaren.

Da vi kom opp til siste myr valgte vi å gå på oversiden og opp ryggen til toppen. Her var det mulig å skimte litt utsikt mellom trærne nesten 360 grader. Ingen varde, bok eller noen som markerte at dette var en viktig topp. Samme veg tilbake. til skogsbilvegen.

Vi fortsatt på stien som går opp til Gongeleiren, men det ble ikke noe tur opp. Torstein og Linda sa det ikke var så mye å se på, bare infotavle. Det ble pause med toppkake og sjokolade i sola. Så fortsatte vi stien videre bortetter åsen. Passerte Trytetjenn og så rundet vi ned til vegen igjen. Samme veg tilbake til bilen. Vi kunne ha tenkt å gå vegen tilbake, men det var satt opp skilt om ikke gjennomgang i gårdstunet. Lurer på om disse er lovlig satt opp.

Trodde det var snøfritt, men der tok jeg feil. en god del snø på stien/vegen innover
Isbekksti
Først veg, så sti og så veg igjen
Forlatt stien/vegen og startet inn bekkedalen
I bekkedalen oppover
Litt kronglete i bekkedalen
Vi nærmer oss, toppområdet skimtes der framme
Siste kneika mot toppen
En tjern på vår veg
Utsikpunkt mot Gonge
Hele gjengen samlet, måtte vente på ho gamlemor