Superb Randotur til Kvannehøgdin (07.03.2021)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Ascents Kvannehøgdin (1,320m) 07.03.2021 14:01

Siste dag av hyttekontor- og helg med Vidar og Torbjørn ble avslutta med randotur til Kvannehøgdin i storslagent vær. Turen begynner bratt oppover gjennom skogen, opp mot 35 grader. Det var veldig isete og fellene glapp, så vi holdt litt avstand fra elveleie for å unngå å skli ned i juvet. Fra ca. 1100 moh. så er det slakt, men siden snøen var steinhard så gikk det både raskt opp og ned over viddelandskapet. På vei ned gjennom skogen fulgte vi elveleie, men for en litt lettere nedkjøring ville jeg valgt det åpne skogsområde som gikk parallelt 100 meter østafor. Nedkjøring her blir uansett 25-30 grader bratt. En fin randotur, men anbefales når snøen er hard oppe på viddeplatået og det er løsere snø i skogsområdet.

Kudos til grana som klarte å bite seg fast på nesten 1200 meter høyde her oppe.

Nedkjøringen ned elveleie ga flere bratte partier, dropp og halfpipes mellom trær. Ikke for nybegynnere.