Nordhordlands svar på Preikestolen? (28.02.2021)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Slottet p-plass (15m)
Endpoint Slottet p-plass (15m)
Ascents Slottet i Modalen (192m) 28.02.2021

Den siste søndagen i februar var mild, og vi bestemte oss for å reise nordover opp i tåkeheimen. Dette var aller første gang vi begge besøkte Modalen, og det var madammen som kom opp med forslaget om å bestige Slottet i Modalen. Dette er ikke en distinkt fjelltopp, men et veldig flott utsiktspunkt langs Mofjorden

Ingvild klar for tur! 5 grader ved havnivå langs Mofjorden i dag, som er 3-4 grader kaldere enn i Bergen

To større parkeringslommer og en infotavle like ved start. Dette er antagelig den mest populære turen i Modalen kommune

Litt fuktig, men ellers god sti

Vi møter snøen i det vi kommer opp på omtrent 100moh.. Samtidig får vi for første gang utsikt inn til Mo sentrum. Dette er blant Norges minste kommunesentre; og hele Modalen kommune har bare 388 innb. per 2020

Ingvild forserer isflakene ut mot Slottet

Da ser vi første del av Slottet! Det er ingenting å si på den nesten 200 meter høye loddrette klippen

Selfie m/dårlig øyekontakt

Ingvild har passelig mye høydeskrekk, og holder seg på god avstand til klippene

Utsikt mot Modalen fra toppen. Vi brukte 29 minutter opp hit i alminnelig turtempo

Utsikt sørover mot den ytre delen av Mofjorden

Magasug

Felles selfie, før vi spiste hjemmelagde boller på toppen