Randotur til Skinnuten - En luretopp (04.03.2021)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Ascents Skinnuten (1,382m) 04.03.2021 16:35

Kveldsrandonee med Vidar til en av Uvdals høyeste. Fulgte scooterspor opp til Nyseter og som vanlig bekkeleie oppover som er formet som en stor halfpipe. Når vi kom opp ved Grytehovde og kunne leite etter Skinnuten innover Hardangervidda så fikk verken jeg eller Vidar kartet til å stemme. Bildet under er tatt på ca. 1280 moh rett øst for Grytehovde, men her så stortoppen i det fjerne ut til å være 3-4 km inn og 200-250 høydemeter høyere enn der vi stod. Så vi tenkte at stortoppen i bildet umulig kunne være Skinnuten, men vi klarte ikke forstå hvilken annen topp det skulle være. Så vi bare gikk sydover til vi til slutt måtte realisere at Skinnuten er en skikkelig luretopp. Både for Randonee og fjellski så burde en ta denne toppen når føret er hardt sånn som denne dagen.

Når du kommer opp på vidda og ser utsikten over, ikke la den lure deg. Det er kortere til Skinnuten enn det ser ut til.