Stetinden - og en smart retur! (30.07.2012)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Start point Leirvassbu (1,423m)
Endpoint Leirvassbu (1,419m)
Ascents Stehøe (1,885m) 30.07.2012
Stetinden (2,020m) 30.07.2012
Søre Stetinden (1,985m) 30.07.2012
Stetinden Sørtoppen (1,960m) 30.07.2012

Etter gårsdagens 14t tur til Midtre Skarvflytinden sammen med Chris (Christian König), trengte vi en enklere tur i dag, og dessuten var det meldt regn utpå ettermiddagen. Valget falt på Stetind, selv om Chris hadde vært der før.

Vi fulgte normalveien opp til sadelen mellom Stetind og Stehø, før vi valgte å krysse breen, som virket sikker, opp en bratt snøbakke, og kom opp østflanken på Stetindmassivet. Grei og lett klyving helt til topps på Stetinden. Et regnvær gikk vi heldigvis klar.

Jeg plukket med meg sørtoppen og Stetind Sør i samme slengen, før vi møttes nede i sadelen, og sammen gikk vi opp på Stehø. Her fikk vi fint utsyn ned til Leirvassbu.

Vi fulgte så snøflanker i østsida på Stehø omtrent hele veien ned til Leirvassbu – en fantastisk lett retur som ANBEFALES ved gode snøforhold!

Så kom regnet, men det gjorde lite da vi alt var nede igjen, flaks! 5 t totalt.