Brennfjellet (Osen 33/45) Årets første vårtur. (28.02.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nordmelanfossen (15m)
Ascents Brennfjellet (286m) 28.02.2021

En håpløs værmelding med regn, regn vestavind med 11 m/sek og vindkast på 18 m/sek. Kjørte ut til Osen Kommune og parkerte ved Nordmelansfossen. Her er det en stor p - plass med sittebenker og lysthus. Snøen har forsvunnet nesten helt i Osen nå. Målet i dag var en kort tur opp til Brennfjellet med en pf på 101. Dette fjellet er en meter høyere enn pb har oppgitt. Pb nåla ligger 40 meter for lang mot vest. Det er et sjansespill å bestige disse toppene med pf rundt 100 da mange av disse henger i en tynn tråd når vi har fått https://hoydedata.no/LaserInnsyn/
Det er best å bestige denne toppen langs ryggen, men pga vinden valgte jeg å gå direkte opp i skogen mot toppen. Jeg fulgte skogsveien innover fra Nordmelan langs Grytelva. Før jeg kom til brua over elva tok jeg kursen opp mot toppen. Lite vind inne i skogen. Snaufjell det siste stykket mot varden som er plassert 40 meter fra høyeste punkt. På høyeste punkt står det et grensemerke. Det er ei flott lita tjønn på kanten på nedstigningen mot Bjørndalsvatnet Kraftige vindkast på toppen så jeg valgte den trygge ruta ned i skogen også på tilbaketuren. Tilbake ved skogsveien gikk jeg litt innover for å se på brua og ei bygning som var avmerket på kartet. Bygningen var ei gårdssag. Til tross for dårlig vær traff jeg tre andre turgåere på denne turen.
Statistikk
Osen 33/45
Trøndelag 721/1560

Stor parkeringsplass ved Nordmelansfossen
Skogs/Traktorveien langs Grytelva. Brennfjellet bak
Snaufjell mot varden på Brennfjellet
Denne grensebolten på Brennfjellet er høyeste punkt
Lita tjønn på Brennfjellet
Utsikt fra tjønna på Brennfjellet mot Bjørndalsvatnet
Gikk innom brua over Grytelva på returen
Ei gårdssag ved Grytelva
Inne i gårdssaga ved brua ved Grytelva
Denne vedstabelen vil varme til neste vinter. (Langs veien ved Grytelva)