Hyttetur til skarvassbu (21.02.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Elvestrand parkeringsplass (5m) 21.02.2021
Skarvassbu (585m) 21.02.2021

Vi tok bussen til Kroken søndag formiddag og trekket til topps. Litt vanskeligere enn beregnet å ta trekket med fjellski og sekk, så første forsøket endte med knall og fall etter noen få sekunder, men på andre forsøket kom vi oss helt til topps. Blåste godt men heldigvis for det meste god sikt med unntak av noen snøføyk episoder. Skulle være oppkjørt løype til Skarvassbu fra enden av trekket, men den var flere steder føyket igjen og noe vanskelig å se, men vi kom oss velberget frem til hytta. Ingen lange stopp på vegen for vinden kom stort sett rett i mot og var kraftig. I de verste vindkulene var det vanskelig å bevege seg fremover. Pga koronarestriksjoner må hyttene bookes på forhånd og en må booke hele hytten. Vi hadde valgt lille Skarvassbu de første to nettene for da var vi bare to som er maks antall personer i denne hytta nå. Kom frem til hytta i det det begynte å mørkne og vinden tok seg veldig opp akkurat i det vi ankom, vanskelig å få opp døra mot vinden, og godt å komme seg inn i hytta og få fyrt opp. Neste dag var det fremdeles vindfullt, gikk en liten skitur. Tirsdag gikk vi også en skitur i nærheten av hytta, fremdeles vind og snøbyger og veldig flatt lys. Vi flyttet over til stor hytta og jeg gikk for å møte Lena som kom traskende alene fra Tromsdalen og vi ankom hytta i det mørket falt på. Ble god middag og feiring av bursdagen til Lena. Onsdag hadde vi en rolig formiddag i hytta før vi la turen tilbake til Tromsdalen. Møtte Ole-Henrik ikke lenge etter vi hadde forlatt hytta og han slo følge med oss ned til Tromsdalen. Sludd/regn i kombinasjon med vind og dårlig sikt. Sporene var for det meste borte, men vi kom oss trygt ned i Tromsdalen der Lena hadde bil så vi fikk skyss hjem. Bjørn og Lena var med.