Storhornet SV (Oppdal PF100) (23.02.2021)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Storhornet (1,589m) 23.02.2021 13:01
Storhornet sørvest (1,589m) 23.02.2021 13:07
Visits of other PBEs Breen Parkeringsplass (655m) 23.02.2021 11:12

Jeg skulle egentlig hatt isklatring i Drivdalen for en FHS i dag men noen av elevene måtte corona-testes etter en tur på et buldresenter i Trheim. Jeg brukte formiddagen til å sjekke isforholdene oppover dalen i tilfelle de får klarsignal for i morgen.

Kongsvollfossen så bare helt nydelig ut i sola og fristet veldig... men jeg hadde dessverre lagt igjen isklatreskoene. Det er helt OK å klatre i randosko men returen er uaktuell med slike sko. Observerte spor av våte flakskred i alle rennene både nedenfor og ovenfor fossen. En isklatrer løste ut den ene renna i går mens resten nok er selvutløst. Viktig påminner for isklatrere som kan glemme skredfaren litt for lett. Nedfarten fra Kongsvollfossen er umulig uten å bevege seg i skredterreng (unntatt rappell ned isen fra v-anker og trær).

Da ble det skitur i stedet med sen start. En god del folk oppover lia på flotte forhold og nok snø helt fra P-plassen. Toppen av SV var kjent så jeg har trolig vært bortom her før. Artig å se at det gikk 3-4-5 skispor over toppen. Flere som følger med på PB?

Nedkjøringa var elendig. Hardt og ujevnt underlag og forsøk på å trekke lenger ut endte bare med skarelag som var enda værre å kjøre på. Syrefest for lårmusklene.

På fortoppen er det stor varde, steinbu og greier.