Vestre Litlfjellet (Grong 29/36) (20.02.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Litjfjellveien/Fv 764 (272m)
Ascents Vestre Litlfjellet (495m) 20.02.2021

I forbindelse med hyttetur i Grøndalstunet i Namsskogan, kjørte jeg ca. 4 km (6 km fra E6) etter Fv 764 (i retning Skorovatn) til en skogsbilvei som tar av til høyre og går langs Grøndalselva. På sommeren er dette en bomvei med kr 70 i avgift, men veien var vinterbrøytet kanskje pga. tømmertransport. Jeg parkerte på ei veilomme like før skogsbilveien og gikk på ski etter skogsbilveien 1,7 km . Denne veien starter i Namsskogan Kommune men etter brua over Grøndalselva kommer man inn i Grong Kommune. Jeg forlot veien og fikk en krevende tur i djup snø i ca. 2 km. Det var mange elgspor i snøen. Ovenfor tregrensa var snøen blåst bort, og det gikk lett de siste 800 meterne . Det er et trigpunkt på høyeste punkt og varden står noen få meter fra trigpunktet. Returen gikk lettere da jeg fulgte mine egne spor i djupsnøen.
Statistikk Grong 29/36
Trøndelag 720/1560

Skilt der skogsbilveien starter. (Vinterbrøytet)
Den eneste hytta på skogsbilveien nede ved Grøndalselva
Her har elgen slappet av i snøen
Sola prøver å bryte gjennom skydekket.
Vestre Litjfjellet i sikte
Varden på Vestre Litjfjellet noen få meter fra trigpunktet
Trigpunktet er høyest på Vestre Litjfjellet. Varden litt bak.