På ski i regn til Rafjellet (20.02.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Sveiven (339m)
Ascents Rafjellet (576m) 20.02.2021 14:08

Etter turen på Hornkjølberget, dro vi videre til Kongsvinger for å ta turen til Rafjellet, som er høyeste punkt i denne kommunen. På sørsiden av Nugguren tok vi av fra vei 2012 og inn på en anleggsvei som vi kunne følge helt inn til Sveiven, hvor vi parkerte i en lomme like ved veikrysset. Takket være at bommen var åpen og at en bil hadde laget spor for oss, kom vi oss helt inn hit uten problemer.

Starten av stien på sørsiden

Vi bestemte oss for å bruke ski på denne turen. Ved Sveiven fulgte vi avstikkeren mot høyre og fulgte deretter inn på sti med skilt mot Rafjellet. Stien var såpass slak og fin i starten at vi brukte relativt lite krefter på å gå oppover her med feller. Bra valg.

Ikke akkurat anbefalt skiterreng, men det funker

Lenger oppe ble det derimot litt brattere. Det lå falne trær her og der som vi måtte over og skogen var ganske tett. Enkelt og greit lite ideelt skiterreng, men jeg har tatt meg gjennom verre terreng enn dette med ski på beina, så jeg tenkte ikke så mye over det. Vi kom oss greit opp.

En liten iglo

Like nedenfor toppen fant vi en svær busk der greiene hadde blitt presset ned av den tunge snøen slik at den var formet som en perfekt iglo.

Vi ankom toppen av Rafjellet. Her står et stort tårn med noen antenner. Vi klatret opp i det, men egentlig kun på måfå. Noen utsikt var det ikke snakk om. Regnet bøttet ned, vi var kliss våte og det blåste, så vi tilbrakte ikke lange tiden i tårnet. Stakk også innom hytten som står her oppe. Veldig koselig.

Tårnet med antenner på toppen av Rafjellet

Høyeste punkt på fjellet er på en liten knaus noen meter sørvest for masten. Touch-skjerm og regn er som kjent en meget dårlig kombo, men etter å ha tvunget det siste bildet ut av mobilen, startet vi på returen. Det var såpass bratt og uoversiktlig i skogen like nedenfor at vi valgte å beholde fellene på. Etter mye knot kom vi oss greit ned det verste uten fall. På en liten flate tok jeg av fellene. Natasha beholdt dem på.

Aldeles nydelig utsikt fra tårnet

I våt snø fikk jeg perfekt hastighet til å kunne kjøre kontrollert nedover sporene på stien. Faktisk utrolig gøy og jeg kom ganske så fort ned igjen også. Jeg hadde glemt at det lå en smal stokk over en kløft mellom veien og stien. Denne kom brått og plutselig, men jeg klarte å renne elegant over den på EN ski. Fortsatte videre ned til bilen. Natasha kom omsider også. Artig tur til Kongsvingers tak.