Gullfjellet i Bergen (13.02.2021)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Osavatnet p-plass (310m)
Endpoint Osavatnet p-plass (310m)
Ascents Gullfjelltoppen (987m) 13.02.2021
Søre Gullfjelltoppen (962m) 13.02.2021
Visits of other PBEs Osavatnet p-plass (kr) (310m) 13.02.2021
Redningshytten, Gullfjellet (600m) 13.02.2021

Ble invitert med på topptur av min kollega Trond dagen i forveien. Dette måtte jeg naturligvis takke ja til, i det som så ut til å bli den siste fine toppturhelga på en stund. Jeg besteg Gullfjelltoppen i april 2019, men Søre Gullfjelltoppen, som også er en PF > 100m-topp, var for meg en helt ny topp. Trond hadde aldri vært på Gullfjellet i det hele tatt, så her ble nye områder overvunnet!

Startet i 10-tiden fra Osvatnet. Temperaturen var rundt -11 grader, men med -19 nede på Unneland var dette overraskende mildt

Trond oppe ved 430moh., med Svartavatnet like i bakgrunnen. Deler av Gullfjellet bak

Oppe ved Redningshytta etter en liten time

Etter en liten pause med polarbrød og kjeks, fortsatte vi videre i sør-østlig retning. Vi fulgte dette dalsøkket forbi det lille tjernet i dalen, 645moh. Deretter bratt opp like nord for Hausdalsgullbotntoppen (755)

Mens Trond fortsatte rett fremover i retning av Gullfjellet (914), gikk jeg heller rett østover. Jeg krysset den nederste av Gullfjelltjørnane (805), for å bestige Søre Gullfjelltoppen (rett frem)

Da har vi de siste meterne mot toppen!

Utsikt sørover mot Os, Tysnes, Stord og Austevoll. Toppene Tysnessåta (751) og Mehammarsåto (749) er de klart mest synlige i landskapet i sør

Toppvarden!

Toppselfie!

Jeg rant så rett nordover, gikk over Gullfjellet (var ikke innom det høyeste punktet på 914moh.), for så å bestige Gullfjelltoppen. Herfra er utsikten kanskje best rett vestover mot Arna- og Åsane bydeler

Ny toppselfie på dagens nr. 2!

Gøy nedfart, som her i en renne sør for Gullfjellet (914)!