Fra Kovadøra til Jettenlifjellet (14.02.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kovadøra (16m)
Ascents Jettenlifjellet (335m) 14.02.2021

Kjørte fra Namsos Kommune gjennom Overhalla Kommune og Høylandet Kommune til jeg igjen kom til Namsos Kommune. Namsos Kommune har en veistubb på Skrøyvdalsveien ca. to mil her, før vi kommer til Nærøysund Kommune. Etter passering av brua etter Straumen kjørte jeg over brua over Kovadøra og parkerte på venstre side etter brua. Det var brøytet parkering etter begge bruene. Planen var å gå opp til Jettenlifjellet og videre til Meraftahaugen ved den veiløse gården Leisåk. Men allerede etter tohundre meter holdt jeg på å gi opp turen. Etter mildværet i helga var det ca 60-80 cm. med tung djup snø. Dette var et slit og traktorveien jeg fulgte forsvant i intet både på tur opp og ned. Hvis jeg kunne ha gått over isen på Salvatnet ville det gjort turen mye lettere, men det var mye overvann på isen, og jeg vet heller ikke hvor tykk isen er på Salvatnet som er svært dypt. Europas nest dypeste. Jeg bestemte meg for å avslutte turen på toppen av Jettenlifjellet. En fremdrift på en kilometer i timen er ikke motiverende. Men det var mindre snø over tregrensen, men hvis jeg skulle fortsette ville jeg måtte ned i snørike daler videre også. På toppen av Jettenlifjellet var det et skilt med navnet på, samt en klippetang, så denne toppen hører med til et eller annet trimopplegg. Flott utsikt mot Salvatnet, Straumen og Storøya som har en eksklusiv øytopp i ferskvann med pf over hundre. På tur tilbake forsøkte jeg å finne den manglende traktorveien, men kom atter en gang ned i noe ulendt skogsterreng med mye snø.

Alt for mye snø
Disig vær mot toppen av Jettenlifjellet
Toppvarden på Jettenlifjellet
Og under snøen på Jettenlifjellet dukket dette skiltet fram.