Langvassbrenna - å spare en av de fineste til slutt (14.02.2021)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Langvassbrenna (663m) 14.02.2021
Ny søndag på Black Creek parkering. Skøyteski i dag, kaldt, og ubegripelig trått.
Forutsigbar skøyting til Tverrsjøen. Så stort sett småløyper, og skikkelig dramatisk kupert scooterløype til Langvatnet. Her har folk som ikke har noe særlig i ei slik løype å gjøre tråkka kratere gjennom hardploga snø i bakkene, så jeg bestemmer meg for å runde mot sør på vei tilbake. Fra Langvatnet er det djup snø som gjelder, og jeg har lagt igjen felleimprovisasjonen med gorillatape. Uten undersøkelse av lendet på forhånd, kommer jeg inn i en skråning med mye skog og problemer med å finne slakt nok terreng. Etter hvert går det bedre. Toppartiet er et paradis, med mye utsikt mot vest, nord og øst. Dette er et verneområde, og etter Ballangrudseterhøgda og Porthøgda veit jeg å sette pris på topper som ikke er ødelagt av inngrep.
Gyrihaugen og Gausta

Enda tråere på vei tilbake, og sigen nok etter helgas andre lange, kalorifattige tur.