Lønskollen #10 og Krøkliåsen (14.02.2021)

Written by Slemmegutten (Tor Robert Prøven) GSM

Ascents Krøkliåsen (252m) 14.02.2021
Lønskollen (307m) 14.02.2021
Visits of other PBEs Lønskollen - sti fra sør (85m) 14.02.2021
Lønskollen p-plass (100m) 14.02.2021

parkerte ved potetlageret og gikk stien opp til Lønskollen hvor jeg tok en rast i sola :) Ettersom det ikke var tråkket opp sti ned til Åsgården fulgte jeg stien ned igjen et stykke før jeg skar ut i terrenget og peilet meg inn på skogsbilveien som går opp Lønskollen fra nord, her var det mye snø, men skulle heldigvis nedover... kom inn på brøytet vei ved åsgården og den var heldigvis brøytet helt opp til snuplassen på krøkliåsen. passet på og måle høyden i søkket mellom lønskollen og krøkliåsen da de nye lasermålingene viser at det ikke er så høyt der som det vises på kartene.. kom til 152 meter på veiskulder og 252 meter på toppen, så krøkliåsen skulle vel egentlig vært en rødnåltopp.. Bakset meg fra den brøytete veien oppover mot toppen og fant ut når jeg sto på det som gps'n mener er toppen så var jeg fortsatt 250 meter fra der nålen er plassert. Kom meg bort til riktig topp, som er toppen før der nålen er plantet, ble ikke lenge her. Fra toppen siktet jeg meg inn på veien som går langs åsen og trasket nedover, kom etterhvert inn på en gjengrodd traktorvei som jeg fulgte ned til en flott gapahuk hvor jeg satte meg og fikk av gamasjer og brodder samt litt næring før jeg fulgte veien tilbake til bilen. Fin tur men mye mer snø i terrenget enn jeg regnet med så skulle nok hatt truger eller ski med feller i dag