Ljosanbotn Elvamotet Såteggi (14.02.2021)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Ljosanbotn (714m)
Endpoint Ljosanbotn (742m)
Ascents Såteggi 1365 (1,365m) 14.02.2021
Visits of other PBEs Ljosandbotn haldeplass (706m) 14.02.2021
Telegrafhytta (950m) 14.02.2021

Planen var egentlig å ta toget til Upsete og gå hjem via Fossdalsskavlen. Oppdaget i går at vesthellinger var harde og at østhellinger hadde løs snø. Så også et spor opp på Såteggi hvor vi ikke har vært og endret plan.

Ble litt sein start i 11.30 tida (Det er morsdag). Inn dalen og vest for Klevanutem. Fin nedkjøring i løs snø mot Elvamotet. Sporet viste seg å være et skuterspor rett opp på Såteggi. Vi hadde satt kl 15 som retur tidspunkt. 15:30 var vi på toppen. Litt bratt så vi satte fra oss kia 300 m fra toppen. Flott nedrenn til Elvamotet og Telegrafhytta. Dårlig føre denne vegen, bedre i søkket vest for Klevanuten. Hjemme 17:30.

De to alternative ruter fra Borgarbuvann utløpsos til Elvamotet er omtrent like lange. Ca 30 m høyere i Klevaskaret en på "Dele".

Se også: Skiturer Mjølfjell

I Klevaskaret.
Utsikt mot Grånosi
Kjapt bilde før retur, bra varde