Bjørnøya og Eikenesøya på isen (13.02.2021)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bjørnøya (149m) 13.02.2021 12:08
Eikenesøya (104m) 13.02.2021 14:17
På vei over isen på motorveien over til Bjørnøya
Bjørnøya i det fjerne
Jeg hadde lenge fundert
Toppen av Bjørnøya
på hvordan jeg skulle få oss over til Bjørnøya for å få tatt toppen der. I år har det vært stabilt kaldt lenge, så å gå over isen var et alternativ som var oppnåelig. For sikkerhets skyld sendte jeg en SMS til en tilfeldig person inne i Kjose og spurte om hvor en kunne gå for at det skulle være trygt. Hun svarte at vi kunne gå hvor som helst. Da vi kom inn der så vi at her hadde de kjørt store maskiner over og biler osv. Folk kjørte med firhjulinger, gikk på ski, bena, spark og skøyter, isfisket og kosa seg i sola.
Vi gikk over til øyen og opp på toppen. Ikke mye snø i terrenget og fint å gå. På veien ned igjen fant vi en fint plass og kosa oss med niste og kakao i solen. kaldt men i solen var det varmt og godt.
Da vi kom ned til et kryss så vi at her hadde det kjørt skogsmaskiner innover veien og vi tenkte at vi skulle gå til enden av øya og ned på andre siden og tilbake over isen rundt øya. På veien kom vi til en fint bålplass på Eikenesøya der det sikkert er flott å campe med telt på sommeren. Der satt det tre personer og kosa seg rundt et bål.
Toppen av Eikenesøya
Jeg hadde lyst opp på toppen på øyen her og de andre var ikke vonde å be, selv ikke Jan med sin dårlige rygg klaget. Buchet oss oppover og nedover igjen. Må flytte peakbookelementet, den er litt feil. Jan sjekket alle tuene mot Norgeskartet. Da vi kom ned fra toppen tok vi oss en sjokoladepause i solen ved vannkanten. Varmt og godt. Gikk så tilbake på isen rundt Bjørnøya. Da gikk vi i skyggen og der merket vi at det var mange minus. Spesiell følelse å kunne gå hvor en vil på vannet. Vi er egentlig pysne til å gå på is, men her følte vi oss helt trygge. Takk for en fin tur Kristen, Berit og Jan!
Tilbakeblikk dit vi hadde gått

På vei over isen
Sjokoladepause på Eikenesøya etter vi hadde vært på toppen
På vei over isen på vei tilbake langs Bjørnøya