Branden og Eggene - flott snø og interessant skogskjøring... (12.02.2021)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Branden (708m) 12.02.2021 13:54
Eggene (851m) 12.02.2021 13:54
Visits of other PBEs Lotsskarvadet gapahuk (474m) 12.02.2021 11:06

I dag valgte jeg å gå oppover mot Branden og Eggene. Her er mye skog, og smal sti til tider. Jeg har vært her på ski før, men terrenget i nedre del er egentlig ikke utpreget skiterreng. Solrikt er det uansett, og det var bare å prøve :-)

Oppover mot Branden var det gamle trugespor, så greit å slippe å tråkke spor oppover i skogen. Etter branden var det flott snø, og finfint å gå oppover i sola som virkelig varmer. Merker på snøen der den ligger godt i le, at den blir oppvarmet selv om det fortsatt var flere minusgrader i lufta. Jeg tok meg en god rast på toppen, med varm saft på termosen og litt påfyll av energi.

Nedkjøringen var stort sett superfin store deler, bortsett fra noen leie partier i øvre del med skikkelig utfordrende gjennomslagspanserføre.. :-) Helt ned til ca 350 moh gikk det superfint, etter dette blir skogen ganske tett, og selv om snøen der var kjempefin, var det en prøvelse å unngå nedfallstrær og buskas. Kom meg helskinnet ned, med erfaringen at denne toppen er best som sen vårskitur, med skia på sekken siste biten ;-)

Følger lett tilsnødde trugespor til topps på Branden
fantastisk fjordutsikt mot Hyefjorden og Skjerdingane
Trimposten ved Branden
Herlig snø!
Eggene
Delvis frosset Hornindalsvatn og Sagetindane
FLotte forhold ned fra Eggene, med området helt for meg selv
Mot Branden, og det interessante skogspartiet