Daugstad - jakten på uspora snø. (10.02.2021)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Daugstadsetra (455m)
Ascents Trolltinden (1,241m) 10.02.2021 16:11
Svartevasstinden (1,258m) 10.02.2021 13:30 not summited
Visits of other PBEs Daugstadsetra p-plass (455m) 10.02.2021 10:21

Da vi sto på Blåtindane helga før, så sørvestsida på Svartevasstinden svært innbydene ut. Med fortsatt rolig og kaldt vær dro vi for å utforske området. Det var håp om å finne litt uspora snø også. Vi var forberedt på å gå helt fra Daugstad. Det var derfor positivt at vegen til setra var brøyta til tross for en bomavgift på 200 Nkr. Fint brøyta veg forresten.
Dermed fikk vi et godt utgangspunkt for dagens tur. Bortsett fra en del spor rundt hyttene ved setra var det ikke noe tegn til stor trafikk. Noen få spor gikk til/fra Midttinden, kun fylt av nattas beskjedne snøfall. Det gikk også et spor innover dalen i retning Måndalen, noe vi fikk god nytte av. Det blei en fin dag med god timing av solnedgangen på turen ned fra Trolltinden.

Vi har forlatt sporet innover dalen og setter kursen mot Svartevasstinden.

Hit, men ikke lenger. Det fantes ikke hold i snøen langs ryggen mot toppen. Det ville bli et svært tidkrevende prosjekt, så vi valgte å snu.

Den taggete ryggen mot Trolltinden kaster skygge. Lave skydotter som pynt.

Fra ryggen var det bare å gjøre seg klar til nedkjøring.

Ikke uventa viste laussnøen tegn til å sleppe underlaget i det mest nordvendte terrenget øverst i renna. Ubunden snø gjorde det allikvel udramatisk.

Videre nedover var det bare å kose seg:

Med lang utmarsj og fint vær/føre var det fristende å legge turen i en sving oppom Trolltinden. Som sagt så gjort.

Fra Trolltinden mot Midttinden og Blåtinden.

Nedkjøring i fint føre og lys:

Dagens siste solstråler på Trolltinden og Svartevasstinden i det vi nærmer oss setra.