Fra Lundaunet til Bugafjellet (Namsos 177/179) (07.02.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Lundaunet (45m)
Ascents Bugafjellet (472m) 07.02.2021

Ny tur til Lundaunet for å gå på ski til Bugafjellet som jeg ikke rakk forrige helg på tur til nabofjellet Blåfjellet. Parkerte like før gården Lundaunet. Det er fra denne gården Knut Sverre har sine trønderske gener. Jeg fulgte traktorsporet opp til hytta som ligger like før Trongsundvatnet. Gikk over vannet og gikk i fint terreng opp etter Skjærivasselva opp til Skjerivatnet. Gikk over isen her også og videre til et lite smalt vann like øst for Skjerivatnet. Her gikk jeg litt feil så jeg kom litt for høyt opp, så det ble litt bratt ned til vann 249 i Bugaskardet.(se retursporet) Gikk videre litt sør for vann 249 og satte kursen i fjellterreng mot Bugafjellet. Etter passering av høyde 435 måtte jeg ned i et nytt skard før jeg gikk bratt opp etter en dal opp til trigpunktet og varden på Bugafjellet. Jeg nøt en utelunch like under toppen. Det var -10 grader men helt vindstille og sol. Oppe på høyfjellet har snøen blåst bort, men det er i meste laget med snø i daler o.l. Returen gikk i samme spor unntatt fra vann 249 hvor jeg fant en mye bedre rute. Nå mangler jeg to topper i Namsos Kommune som ligger ved Salvatnet, men jeg er usikker på om isen har lagt seg skikkelig på dette meget dype vannet. (Europas nest dypeste vann)

Her har et dyr basket seg fram i djupsnøen
Bugatinden, Bugafjellet og ryggen mot Blåfjellet. Skjerivatnet foran.
Dette terrenget i Bugaskardet passer best om sommeren