Tur-treningstur (07.02.2021)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Gufsen (44m) 07.02.2021
Påskeåsen Sør (43m) 07.02.2021
Smørtjukka (44m) 07.02.2021
Nord for Smørtjukka (46m) 07.02.2021

Lite tur på meg i 2021 da ungene har vært hos meg helt fram til igår kveld.
Noen småturer har det da vært men ikke akkurat noe å melde inn her og noe styrketrening har jeg fått opprettholdt, men skikkelig tur har det ikke vært i år.
Så i dag var jeg klar for en leken tur-treningstur med skikkelig kratting, uveisomme hogstfelt, bratte krevende sva og skrenter og sva-aking. Ypperlige snøforhold med 10 cm nysnø oppå tele, tynt hardt snølag og is.
Valgte meg et svært lokalt område å tur-trene på, nemlig rundt Smørtjukkene.

Først over skikkelig uveisomt og svært krattete hogstfelt, opp og ned svakanter før et noe krevende brattsva må forseres før du når Smørtjukke nr 1. Helt nye Scarpa Ribelle med ordentlig stiv såle gjorde dette mye enklere enn jeg forutså under rådende forhold. Vel, ned og videre bort til Smørtjukke nr 2, og her tok jeg uettertenksomt først enkleste vei opp...hva i...skulle jo være tur-treningstur....så da jeg kom opp til skaret som skiller øvre og nedre del av Smørtjukke nr 2 var valget klart, må ned igjen og det ned et noe isete brattskar. Full fokus ned her før jeg måtte opp igjen samme vei og videre opp til toppen. Mange liggeplasser etter rådyr her og en flott musvåk patruljerte området for uoppmerksomme byttedyr.
Videre ned omtrent samme vei som først tatt opp. Så peisa jeg på over mer tett og krattete hogstfelt, gjennom et nesten ugjennomtrengelig skar, over diverse svakanter før jeg sto på Gufsen og myste over et grått Skagerak og snødekte jorder mot sør.
Ned fra Gufsen omtrent samme vei, med mer kratt og hogstfelt før jeg sto under skrenten av Smørtjukke nr 3 (rett vest for Smørtjukke nr 2). Her visste jeg det skulle bli krevende, har gått opp her på snøfritt og tørt føre tidligere. Gikk opp mot sørenden av skrenten hvor en svatupp og noen større steiner er samlet i bakkant. Fra en av steinene kan man nå et svært smal (et par cm), men ruglete kant på svatuppen. Så må man runde svatuppen litt før man må opp og over en snødekt svarygg, litt jobbing og oppe på hylla. Opp til neste hylle er kanskje noe mindre krevende, men ingen vei tilbake, du må helt opp. Så siste skrent hvor jeg klatret i et værbitt furutre helt utpå svakanten ved forrige anledning, men tenkte meg å prøve å klatre rett opp skrenten denne gangen, særlig med de nye fjellskoa som har perfekt sålestivelse, balanse og grep for slikt. Opp her måtte jeg bruke motvektsprinsippet, en liten kul i veggen til å skyve fra med handa, et bein høyt opp på andre sida på en smal, smal kant med noe grep, så jobbe seg opp til begge bein står på denne smale kanten. Herfra er det et byks, armstyrke og noe krabbing som gjelder før du står på toppen. Artig når du får det til :-)
Videre over mer uveisomt hogstfelt før jeg entret inn i tette granplanteskauen. Gjennom tetta og videre ned til sørfoten av Påskeåsen Sør. Flott uveisom topp og artig oppstigning fra sør.
Gjennom trange passasjer mellom kampesteiner, tornekratt og einerkratt. Flere krevende klyvepassasjer attpå før du må karre deg opp flere brattsva før du står på en smal svaegg og skuer utover landskapet. Tilbake til bilen gjennom mer tettskau, hogstfelt og over uveisomme små svaåser.
Fantastisk fin tur-treningstur helt i nærheten. Ikke langt, men mye treningsvaluta og moro for pengene.
Selvfølgelig gikk GPS'en tom for strøm og dermed bare en liten del av turen er på sporet dessverre.