Skardtind mfl (06.02.2021)

Rundkollan (1,873m) 06.02.2021 12:45
Skardtind (1,883m) 06.02.2021 14:01
Ryggjehøe (1,730m) 06.02.2021 14:59

Endelig! Denne turen har Sekretæren gleda seg til. Våkna opp i Råkåbue, og måtte fyre dagen i gang. Fortsatt sprengkaldt. Labba i veg i soloppgangen. Møtte stri motvind - sola gjorde dagen god. Trått føre. Gikk nord-østover for å ta Storbrettingskollen først. Anbefales å ta dem denne vegen da det er lange, demotiverende flyer som skal passeres. Greit over Grufsa - holdt høgt oppe. Drøy bakke til topps på fjellski med stuttfell. Raskt i sporet tilbake, og ganske snart var vi ved Rundkollen. Kjørte ned i retning Skardtind, og tok ei god pause da vi kom i le. Holdt godt til høyre oppe i sida for ikke å miste høgdemeter. Såg svart på bakken opp til Skardtind med stuttfell, men det gikk radig. Ingen lang pause på toppen, med nordavind fra alle kanter. Måtte likevel nyte den storslåtte utsikten! Ser hele nasjonalparkriket og vel så det. Anbefales! Hardt og isete ned på andre sida, før vi angrep siste bakken opp mot Ryggehøi. Da var det bare sjarmøretappen igjen - ned og over Råkåvatnet til bua att. For en dag! Kaldt, men utsikt som bare må oppleves :)

Lodalskåpa som stikker opp i det fjerne?