Bikkjekalde Mælefjell (03.02.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point P-komme Grunningsdalen (633m)
Endpoint P-komme Grunningsdalen (633m)
Ascents Mælefjell (1,413m) 03.02.2021
Mælefjell Sørøst (1,393m) 03.02.2021
Steinfjellet (1,398m) 03.02.2021

Kjørte mot Seljord i 7 draget, overraskende mye trafikk på veien. Hadde en hyggelig prat med en grunneier da jeg var på Skorvetoppen for dager siden og han sa at "Nå trekker ælgen ned mot bygda, ække nok å eta tenn her vettu. Ikke´no problem med snøen men ække nok protein i granskødda vettu". Nå sto plutselig elgkua midt i veien. Ikke glatt heldigvis så vi begge fikk kose oss med opplevelsen med en meter avstand, fremfor å invitere til klemming på panseret. Resten av turen til Seljord gikk da bra. Opp Grimåsveien var det såpeglatt, strødd litt heldigvis. Bommen her har nå økt til 80,-. Nok en bom det har gått sport i. Men jeg kan også forstå det, 20 kr i bom hører til en tidligere tid ...

Parkerte ikke nede ved demningen pga bilen har vært litt kaos. Ca 15 cm nysnø, luftpudder.
Krysset demningen og fulgte traktorveien oppover lia. Litt krattskog en stykke her, men så åpner seg ganske så bra. Fin nok skogskjøring.
Oppe ved tregrensa begynte ting å bli mer interessant. Mye mer vind og bevegelse i snøen. Allerede begynt danne seg et fokkelag, type 5 cm. Lett å belaste ut, og det drønna bra rundt 1000-1100. Det er også svært stor forplantningsevne i snødekke, det sprer seg langt. Greit å ta det litt pent nå til det har stabilisert seg ytterligere. Kosta på opp mot 1247 punktet. Her sto vinden rett i mot fra nord-øst. Iskaldt. Alt bare frøys på minutter. Gikk fra å være herlig til helvete på 2 minutter. La meg bak en blokk og fant fram polvottene og dekket hake og kinn. Holdt strengt frostskaderegime med å kikke stadig i speilet. Gikk rolig mot Steinfjellet, sola ville ikke helt gjennom. Pudder rundt skia så tungt brøyteføre hele dagen.
På Steinfjellet roet vinden seg ned. Herregud det var en befrielse. Det gikk an å se seg rundt. Sola kom litt frem. Mælefjell har jammen et preg av høyfjell over seg, mye stein. Gikk bare over 30 pfen før jeg tok fatt på siste stigningen mot toppen. Toppen hadde ingen utsikt i dag, men varden er av det stolte slaget. Skulle bare mangle med så mye stein i nærheten.

Banka på nedover. Flott kjøresnø, deilig! Mælefjell er ikke helt en randotopp, ikke på pudderføre hvert fall. Blir noe opp og ned dessverre og når farten ikke holdes oppe så blir det vanskelig å holde høyden også.
Ikke bli fristet til å kjøre nedover mot Mælstaulgjuvet, en gigantisk terrengfelle.

Holdt høyden rundt et stykke, men stoppet da jeg så at naturlige småskred hadde glidd ut. La om linjen og tok det trygt og rolig. Gjennom skogen var kjøringen grei, ikke det helt store, men var jo for så vidt fin snø og ikke klink is så da er det ikke lov å klage på østlandet.
Stort sett samme vei tilbake til bilen. Møtte en fra Statskraft nede ved demningen, måneds måling skulle noteres. Hyggelig type!