Min fineste skitopp så langt ! (29.04.2012)

Written by Flugis (Per Flugstad) GSM

Ascents Snønipa (1,826m) 29.04.2012

Ble invitert med på tur men telte lenge på knappene pga lang reisevei. Tok en god avgjørelse lørdag og dro avgårde. Våknet i Jølster søndag morgen til et fantastisk fint vær. Blikkstille på Jølstervatnet og ikke en sky. Kjørte inn Stardalen og parkerte ved bommen på Høyset.
Det var flere på tur denne dagen. Jeg skjønte raskt at langrennsski, riktignok med stålkanter, ikke var riktig utstyr på denne kanten av landet. Her er det randonee ski og hjelm som teller. Registrerte også at pappaene bar alpin skiene til barna opp slik at de skulle få god nedkjøring og lette ski opp bakkene. Vel, - opp bakkene fungerte skiene mine greit med feller. Utfordringen var å ikke bli solbrendt ettersom det var stekende varmt opp bakkene. Men for en dag, og for en natur! Her snakker vi full nytelse fra første stavtak.
Vi fulgte Haugabreen et stykke oppover og skar så bratt opp breen vestover direkte mot toppen. Her er det flere alternativer. Nedover viste det seg at langrennskiene fungerte dårlig. Tung nysnø gjorde at det ble dårlig med gode svinger og nede i dalen slo jeg gjennom med tynne ski. Konklusjon, - skikkelige fjellski må kjøpes. Ingenting kunne likevel ta bort gleden av en slik fin dag. Egentlig en helt ubeskrivelig fin topp, dag og tur! Nede ved bilen måtte jeg direkte hjemover til østlandet igjen. 5,5 time i bil inkludert et lite fjordcruise over Sognefjorden gikk overraskende greit. GPS'en viste faktisk 23,4 km (dobbelt så langt ned pga sikksakk kjøring) og 1695 hm. 4,5 time gange og 2 timer pause. Et godt tips kan være å sjekke snøskredfaren og breen med lokale kjentfolk. Men for all del, kom dere avgårde på denne toppen.