Oksskolten (30.01.2021)

Okstinden (1,804m) 30.01.2021
Visits of other PBEs Rabothytta (1,200m) 30.01.2021
Steinbua Okstindan (907m) 30.01.2021

Til Rabothytta kvelden før. Greit skiføre langs vegen opp fra Tverå. Der vegen slutta, litt over tregrensa, var det knapt nok skiføre. Måtte av med skiene ca ved vannet før Steinbua. Tok på skiene ved Steinbua og fant såvidt skiøre til Rabothytta. Fantastisk fin hytte! Fyra opp og lagde pølsemiddag. Noen hadde satt igjen ei flaske prosecco og en liten skvett med akevitt, så vi kosa oss skikkelig. Dagen etter gikk vi over breen til skaret mellom Okstinden og Tvillingtindan, og videre litt nedover Austbreen et stykke før vi gikk av breen litt sør for 1353-høyden. Fra her var det stegjernføre på hard snø og stedvis noen issvuller. Fjellskisko og stegjern fungerte bare akkurat, men det er nok det. Var tungt oppover her. Flott utsikt på toppen, selv om det var noen tåkeskyer her og der. Retur samme vei. Kaldt og fint skiføre på breen. Carbonara til kvelds. Dagen etter gikk vi en kort tur til Okstinden på fint føre og i enda finere vær, før retur ned til bilen.